Menneskeliv i renæssancen – på egen hånd

Man kan besøge udstillingen både som introduktion eller som afslutning på et undervisningsforløb om renæssancen. Her på siden er der fire forslag til opgaver, eleverne kan lave dels hjemme i klassen, dels i udstillingen. Til opgave 1 og 2 er der en lærervejledning med svar og uddybende kommentarer. Der er dog ikke svar på alle spørgsmålene, da en del spørgsmål beder eleverne om selv at reflektere. Man skal selv printe opgaverne ud hjemme på skolen i forvejen.

Elevopgave 1 – før besøget

Denne opgave hjælper eleverne med at sætte renæssancen på en tidslinje, udpeger nogle vigtige begreber, som man kan snakke om i klassen, hjælper med at forstå den meget anderledes samfundsopbygning, og giver anledning til snak om familiemønster og børnedødelighed.
Tidsforbrug 1-2 undervisningstimer.
En hjælp til læreren findes her

Elevopgave 2 – i udstillingen

Opgaven her fører eleverne gennem udstillingen, hvor de undervejs undersøger nogle af de vigtigste udstillede genstande. Der lægges op til, at klassens elever samler sig i Aalborgstuen til sidst og snakker om, hvad de har set. Læreren kan selvfølgelig også vælge at bruge spørgsmålene i en selvguidet rundvisning.
Tidsforbrug ca. 1 time.
En hjælp til læreren findes her

Elevopgave 3 – i udstillingen

Opgaven “Mød renæssancens mennesker” giver mulighed for at fordybe sig, lege lidt med roller og indleve sig i nogle renæssancepersoner.
Tidsforbrug 30-60 minutter.

Elevopgave 4 – i udstillingen

Tipskupon, der kan bruges til en hurtig tur i udstillingen på egen hånd.
Tidsforbrug 15-30 minutter.

4.-6. klasse

Fag

Historie. Det vil også være oplagt at besøge udstillingen med fagene dansk og kristendom.

Kompetenceområder og læringsmål

Der arbejdes med alle tre kompetenceområder i historiefaget (Kronologi og sammenhæng. Historiebrug og kildearbejde) i elevopgaverne. De to kanonpunkter Reformationen og Christian den 4. berøres i udstillingen.

1. Eleverne lærer at menneskers vilkår gennem historien har været meget anderledes end nu. De lærer om hvordan samfundet satte rammer for hvilke muligheder man havde som mennesker.
  2. Eleverne lærer om brug af genstande som historiske kilder.
  3. Eleverne lærer om forskellige erhverv, hvoraf mange ikke længere findes.
  4. Eleverne arbejder med historiske scenarier, hvor de skal forsøge at sætte sig ind i forskellige menneskeroller i renæssancen.

Praktiske oplysninger:

• Husk at aftale jeres besøg i god tid i forvejen
  • Fri entre for skoler, gymnasier m.fl. Ønsker man at booke en museumsguide til en rundvisning, koster det 600 kr. pr. time. Læs mere om rundvisningen her.
  • Lærere kan besøge udstillingen gratis inden klassebesøget. Sig i Informationen, at det er forberedelse til et klassebesøg.
  • Deltagerantal: en klasse i udstillingen ad gangen
  • Varighed: 1-3 timer
  • Emner: renæssance, retsvæsen, bøddel, hekse, trolddom, kongemagt, købmænd, handel, købstad, reformation, rig og fattig, børns vilkår, kvinders vilkår

Faciliteter på stedet

• Tilgængelighed: På bagsiden af museet findes en rampe, som giver adgang for kørestole, barnevogne mv.
  • Der er toiletter i stueetagen, hvoraf et er handicapvenligt.
  • Handicaphjælpere har gratis adgang
  • Der er mulighed for at spise medbragt mad ved borde i museets forhal. Dog med forbehold for at der kan være optaget. Hvis din klasse skal spise madpakker på museet, beder vi om, at det bookes på forhånd.

Kontakt og bestilling

Aalborg Historiske Museum
Algade 48
9000 Aalborg