Oplev vikingerne med bue og pil

I weekenden 8. og 9. maj kan du møde vikinger, der arbejder med forskelligt håndværk. Du kan blandt andet se håndarbejde i uld i form af nålebinding, og der arbejdes med rav i forbindelse med smykkefremstilling. Du kan ligeledes høre mere om, hvordan man bearbejdede skind og lavede tov på vikingernes tid.

Når vikingerne gik på jagt eller var i kamp, brugte de blandt andet bue og pil. Vikingegården har denne weekend også besøg af Fyrkat Buelaug, der underviser i buebyggeri. Dette kursus er dog allerede fuldt booket, men publikum har dog alligevel mulighed for at se med fra sidelinjen, hvordan man snitter buer og fremstiller buestrenge, ligesom der også arbejdes med at fremstille pile. I smedjen kan man blandt se vikingesmede fremstille pilespidser af jern, som de så ud i vikingetiden samt det værktøj, der bruges, når der laves buer.

Har du lyst, kan du begge dage prøve kunsten at skyde med bue og pil kl. 11 og kl. 14, hvor instruktører står klar til at vise, hvordan man gør.

Når du er færdig med at skyde med bue og pil, så kan du høre mere om vikingernes ædle drik: Mjøden. Der vil evt. være mulighed for at smage mjød i kontrolleret omfang og under hensyntagen til gældende covid-19-retningslinjer, men ellers er det muligt at købe forskellige mjød-varianter i museumsbutikken.

Vedr. corona / covid-19

Arrangementer hos Nordjyllands Historiske Museum afvikles efter myndighedernes til enhver tid gældende retningslinjer vedr. corona / covid-19.

Det betyder, at der skal fremvises et gyldigt coronapas for at deltage og/eller besøge et af vores udstillingssteder. Det er museumsgæstens eget ansvar at sikre, at man har dette, og en evt. billetpris refunderes ikke ved manglende gyldigt coronapas.

Der sprittes desuden af, der holdes afstand, bruges mundbind eller visir, og et evt. forsamlingsforbud er afgørende for, hvor mange museumsgæster der kan deltage i et arrangement. Der er håndsprit tilgængelig for publikum.

Vi henviser til Sundhedsstyrelsens hjemmeside, der løbende opdateres med seneste nyt om covid-19: www.sst.dk/corona