AFLYST Museumsinspektørens favoritter ved Thor Pedersen

Aalborg Historiske Museum rummer tusindvis af skatte og spændende genstande fra byens mere end 1200-årige historie. Nu kan du komme med på en helt særlig rundvisning, hvor historiker Thor Pedersen viser og fortæller om nogle af sine favoritter blandt de mange genstande i museets udstillinger.

Når man arbejder med genstande på et museum, vil der altid være nogle ting, der taler særligt til en, og for Thor er det især genstande fra tiden omkring besættelsen, der er ekstra interessante. Han tager derfor publikum med på en særlig besættelsesrundtur i museets udstillinger, hvor man blandt andet kan se en helt særlig dør fra besættelsestiden. Den stammer fra en lejlighed i Løkkegade, hvorigennem en modstandsmand blev skudt og mistede livet i 1945. Døren er med sine skudhuller en stærk påmindelse om, hvad der stod på spil dengang.

Undervejs kan man også blandt de mange favoritgenstande se en såkaldt tyremie – en pisk af tørret tyrepenis, som kunne slå ekstra hårdt. Den blev brugt som torturredskab af Gestapo, der havde sit nordjyske hovedkvarter på Højskolehotellet på Boulevarden ikke langt fra museet, og det er her museets tyremie stammer fra. Så selvom den måske ikke syner af meget, så gemmer den på en grum historie, som ikke bør glemmes.

Rundvisningen i museets udstillinger, hvor Thor Pedersen viser sine favoritgenstande frem, varer i alt en time.

Bemærk, at for at deltage skal du kunne fremvise et gyldigt coronapas i form af enten en negativ COVID-19 test, der er max 72 timer gammel, et gennemført COVID-19 vaccineforløb, eller et overstået COVID-19 sygdomsforløb (for min. 14 dage og max 180 dage siden). Børn under 15 år fritaget for COVID-19 test.

Du skal ligeledes bære mundbind/viser. Børn under 12 år fritaget for mundbind/visir.

Bemærk, at der kun kan bookes to gratis billetter pr. transaktion.