Gratis aktiviteter for børn

De lidt større børn kan være med til at redde byens borgmester, der er kommet i en slem, slem knibe, og de små kan rundt på museet samle perler til et farvestrålende armbånd. Forældre og bedsteforældre er velkomne til at hjælpe, men det er kun børnene, der får præmier.

Skattejagt for større børn
Den kommende borgmester Christen van Ginchel (ca. 1598-1973) er i knibe. Han er blevet kidnappet af algierske sørøvere på vej hjem fra en købmandsrejse til Portugal. Nogen har stjålet de guldmønter, der skulle bruges til løsesum, og erstattet dem med falske mønter. Museet har derfor brug for hjælp til at finde den forsvundne løsesum, så borgmesteren kan komme hjem igen.

Jagten på de forsvundne guldmønter og dem, der har taget dem, bringer med hjælp af en særlig detektivpose børnene rundt på hele museet – blandt andet til det prægtige maleri af Christen van Ginchel med sin kone, købmandsdatteren Sidsel Jørgensdatter, som hænger på museet.

Christen van Ginchel blev sidenhen borgmester i Aalborg. Han var særdeles rig og boede i et stort hus ved det nuværende Gammeltorv, og da han døde i 1673, var han en af Aalborgs allerrigeste mænd.

Perlejagt for de mindre børn
Aalborg Historiske Museum har igen i år gemt perler forskellige steder i udstillingerne. Jagten efter perler henvender sig til de yngste børn, og tager dem gennem hele museet. Når de har samlet de forskellige perler, får de udleveret en snor, så de selv kan lave et fint armbånd.

Tid: Tirsdag-lørdag i perioden 29. juni – 14. august. Alle dage kl. 10-17.