Foredrag: Den grå mand på Willestrup og andre sagn fra Østhimmerland

Så længe mennesker har kunnet tale, har de fortalt historier til hinanden. Historier om hvordan verden hang sammen, hvad der var rigtigt og forkert, og hvordan man klarerede sig ud af farefulde situationer. Ofte med overnaturlige væsner som hekse, havfruer, varulve, elverfolk og spøgelser.

Nu kan man høre en lang række af de gamle, lokale sagn om spøgelser og mystiske væsner fra Hadsundområdet. Tirsdag 28. februar fortæller museumsinspektør Inger Bladt fra Nordjyske Museer nemlig sagnet om den grå mand på Willestrup og andre uhyggelige sagn fra Østhimmerland.

Udgangspunktet for aftenens sagn og fortællinger er de mange folkeminder, som Evald Tang Kristensen samlede ind i begyndelsen af 1900-tallet over hele Jylland. I løbet af aftenen får du blandt andet svaret på, hvem man kan møde, hvis man går mellem Willestrup og Astrup midt om natten. Hør også om spøgelser og nisser på Visborggård, om den uhyggelige benrad på Astrup Kirkegård, spøgelseshunden i Rostrup samt sagn med lokale bjergfolk, elverfolk og lygtemænd fra egnen omkring Hadsund.

Undervejs er der kaffe og småkager.