Indvielse af gave til museet

Havnø Mølles Venner og Museumsforeningen for Hadsund og Omegn har samlet penge ind til et nyt filmfremvisningsanlæg, som de nu har doneret til Hadsund Egnsmuseum. De to foreninger har tilsammen skaffet 12.000 kr. til det nye anlæg.

Onsdag 14. august overdrager foreningerne officielt gaven til museet og det markeres med fremvisningen af filmen Ålekrogsfiskeri. Filmen introduceres af tidligere museumsinspektør Lise Andersen, og mange vil helt sikkert glæde sig til gensynet med Villads Villadsen og Christian Gudmann.

Ålekrogsfiskeri er en helt speciel måde at fiske på, men metoden er ved at gå i glemmebogen, da den efterhånden praktiseres sjældnere og sjældnere. Men det er og bliver et vigtigt stykke kulturhistorie. Derfor kan man onsdag den 14. august 2019 se filmen ”Ålekrogsfiskeri i Mariager Fjord” på Hadsund Egnssamling.

Filmen havde premiere i februar 1991, og den blev til i et samarbejde mellem Fjordgruppen Nibe og det daværende Hadsund Egns Museum.

Fjordgruppen Nibe ønskede at lave en film om ålekrogsfiskeri i Limfjorden, men måtte allerede dengang konstatere, at der ikke længere var mange, der kunne demonstrere denne specielle form for fiskeri. Jens Østergaard fra Fjordgruppen havde dog hørt, at der ved Mariager Fjord var to gamle fiskere, Villads Villadsen og Christen Gudmann, som stadig kunne vise, hvordan man gjorde.

Herefter blev samarbejdet med Hadsund Egns Museum etableret og filmen realiseret takket være tilskud fra daværende bagermester Bent Bonde. Han blev i 1990 hædret som årets borger i Hadsund, og han skænkede det beløb, som fulgte med hæderen, til Hadsund Egns Museum.

På optagelsestidspunktet var Villads Villadsen knap 90 år og Christian Gudmann ikke meget yngre, så det var absolut i sidste øjeblik, at denne særlige form for fiskeri blev dokumenteret.

Ud over filmens store kulturhistoriske værdi, er den også særdeles underholdende. Villads Villadsen blev født i Hadsund 7. december 1900 som den ældste i fisker P. Chr. Villadsens store børneflok, og han kom meget tidligt med sin far på fjorden. Villads levede på og med fjorden i 93 år, og han var aldrig karrig med fortællinger om alt det fantastiske, han havde oplevet i sit lange fiskerliv.

Da pladsen er begrænset, kræves der tilmelding på forhånd.

Gratis billetter kan afhentes på Hadsund Egnssamling i museets åbningstid efter først-til-mølle-princippet.

Opdatering: Der er desværre ikke flere billetter til arrangementet.