Byvandring i Det glade Aalborg

Tag de gode sko på, og gå med en tur rundt til Aalborgs glemte forlystelsessteder, og hør om smugkroer og prostitution, om byens værtshusliv, der har blomstret siden middelalderen, om musikpavilloner og diskoteker, biografer og teatre, pinsemarkeder og natklubber.

Selve traveturen varer ca. halvanden time – og gennemføres også i regnvejr. På turen kommer deltagerne blandt andet forbi Konditori Kristine, der i en menneskealder var kendt for at servere byens bedste kager i smarte moderne omgivelser. Man ser også, hvor Café Blodkoppen har ligget, og hvor værnemagten under 2. Verdenskrig muntrede sig med piger på en smugkro.

Myten om det glade Aalborg er opstået i industrialiseringsperioden, hvor tusindvis af mennesker strømmede til byens nye arbejdspladser. Der er (mindst) to sider af sagen om Det glade Aalborg:
Der er den ”pæne” side med baller, teater og nogenlunde pæne værtshuse, og så er der den ”grimme” side med druk, prostitution og hasardspil i de mange ”sutter”, beværtninger og smugkroer, hvor ugelønnen eller daglønnen hurtigt fik ben at gå på.

Billetter:
Du kan købe billetter online her, eller du kan købe dem i museumsbutikken på Aalborg Historiske Museum, Algade 48 frem til kl. 16:50 på selve dagen. Der sælges ikke billetter ved mødestedet.