Vindere fra nyhedsbrevet 2017

December 2017

Vinder: Birthe Brogaard
Præmie: Bogen “Turen går til Vikingetiden”

Politikens Forlag har netop udgivet en ny rejsebog – Turen går til Vikingetiden, der beskriver små og store vikingeattraktioner i hele Danmark, herunder selvfølgelig nordjyske steder som Fyrkat, Aggersborg og Lindholm Høje.
En række baggrundsartikler, skrevet af eksperter, går bag om vikingetidens historie og samfund, kunst og kultur, natur og geografi.

November 2017

Vinder: Trine Skotte
Præmie: Guldhornene i form af glasjulepynt fra Brink Nordic

Brink Nordic er dansk design og kvalitet i særklasse, og deres kollektion af julepynt fremstillet af håndblæst glas er meget populære. I museumsbutikken på Aalborg Historiske Museum kan man blandt andet købe julepynt fra Brink Nordic med historisk vingesus i form af glaspynt udformet som guldhornene. De berømte Guldhorn blev fundet i hhv. 1639 og 1734 og senere stjålet fra Nationalmuseet og smeltet om, men er nu blevet genskabt som julepynt af Brink Nordic.

Oktober 2017

Vinder: Per Schmidt
Præmie: Bogen ”På vej mod den ny Aalborg Kommune – Aalborg Historie bind 7”

Der er nu en særlig pondus over ordene statsskovrider og statsskov. Og da skoven er en uudtømmelig kilde af oplevelser og gode stunder, så er der al mulig grund til at fastholde eller genopfriske bare lidt af historien om statens del af Rold Skov.
Det begyndte med Buderup Hovedgaard og en ejer, som skyldte i skat. Det førte nogle år senere til en såkaldt domæneskov, som var datidens navn for statsskov. Og så kom dem med de grønne kasketter med kongekrone og egeløv og satte deres præg på den skov, som vi alle kender i dag, og som vi har så meget fornøjelse og glæde af.
Skoven gemmer på både historie, spændende personligheder, sjove anekdoter og mageløse naturoplevelser. Tag derfor med på denne skovtur i Statsskoven!

Den nuværende Aalborg Kommune opstod ved kommunalreformen i 2007. Her blev de daværende fire kommuner Hals, Nibe, Sejlflod og Aalborg lagt sammen til en stor kommune. I ”På vej mod den ny Aalborg Kommune” fortæller arkivar Flemming Nielsen fra Aalborg Stadsarkiv historien om de fire gamle kommuner fra de opstod i 1970 og frem til sammenlægningen.

I de 37 år gennemgik Hals, Nibe, Sejlflod og Aalborg en rivende udvikling med bedre infrastruktur, et stærkere erhvervsliv, flere institutioner samt nye bebyggelser og boligområder. Der opstod nye handelsmønstre med butikscentre, og nye uddannelsesinstitutioner satte et markant præg på området.

Bogen handler om udviklingen i en periode, som har ændret vilkårene for alle, der boede og stadig bor i området. Men der er også blevet plads til enkelthistorier, som fx skandalen om en borgmesters berømte mosgrønne badeværelse.

Bogen er er bind 7 i serien ”Aalborgs Historie”.

September 2017

Vinder: Lotte Kock
Præmie: Bogen ”Nørresundby – Byen, der nægtede at dø”

John Laden har i bogen ”Nørresundby – Byen, der nægtede at dø” samlet historien om Nørresundby. Her kan man blandt andet blive klogere på et skæbnesvangert færgeforlis i 1862, på udgravningen af gravpladsen ved Lindholm Høje, på Nørresundbys Posthus fra 1927, Da Nørresundby blev en købstad og meget, meget mere.

August 2017

Vinder: Emma Cardell Bukhave Lundhus
Præmie: Tre lækre – plastfri – karklude i strik fra Solwang Design

Både hvad angår garn, indfarvning og produktionsproces er kludene certificeret med mærket ‘Tiltro til Textiler’. Det er et Oeko-Tex®-mærke, der sidder på tøj og boligtekstiler, som er testet for sundhedsskadelige stoffer.

Juli 2017

Vinder: U. Loumand
Præmie: Bogen Spiselige svampe af Peter Nielsen

I denne lille lommebog kan man finde de mest almindelige – og sikre – spiselige svampe som kantarel og østershat og lære, hvordan man kender dem fra de ikke så velsmagende eller ligefrem giftige svampe. Bogen indeholder desuden opskrifter på lækre svamperetter med de svampe, man selv kan finde i naturen.

Juni 2017

Vinder: Anne Christensen
Præmie: Bogen Ture i middelalderens Danmark af Hans Ole Matthiesen

Bogen tager læseren med på en visuel og inforig byvandring gennem middelalderens købstæder og har beskrivelser af omkring 150 seværdigheder. Lige fra kirker og klostre til borge, fæstningsværker og voldanlæg. Man kan blandt andet læse om Helligåndsklosteret i Aalborg, som blev stiftet som Helligåndshus i 1431. De gamle klosterbygninger er blandt de mest fornemme og velbevarede fra den tid.

Maj 2017

Vinder: Frederik Simon Larsen
Præmie: Lækkerier i form af forårshonning fra Lisbeths Bigaard og Middelaldersennep fra Dansk Mjød

April 2017

Vinder: Herluf B. Johansen
Præmie: Skytsengel i sterling sølv fra Niels P. Design

Marts 2017

Vinder: Marie Goul
Præmie: Et fint cirkusbæger med emaljedekoration

Motivet viser en scene fra et romersk cirkus med en løve og en panter, der angriber en hjort. Glasset er fundet i forbindelse med udgravningen af gravpladsen ved Himlingeøje på Østsjælland. Glasset viser, at der i yngre romersk jernalder var et politisk magtcenter på Stevns med tætte handelsforbindelser til de vestromerske provinser.

Cirkusbægeret er fra 200-tallet.

Februar 2017

Vinder: Birte Lykke Pedersen
Præmie: Lækkert ”historisk” salt fra Krydderurtehaven, nemlig et glas Middelaldersalt med blandt andet ramsløg, rosmarin og esdragon og et glas Renæssancesalt med blandt andet løvstikke, salvie og citronmelisse.

Januar 2017

Vinder: Oluf Skadhauge
Præmie: Kongekort

Kongekortet er et nyt og sjovt historisk spil for børn og voksne. Alle danske regenter fra Gorm den Gamle til Margrethe 2. dyster på regeringstid, krige, børn, rige, magt og popularitet. Undervejs blander bønderne, kirken, borgerne og rigsrådet sig i kampen om æren.