Park & Natur i 150 år

kr. 159,00

I anledning af 150-året for oprettelsen af Park & Naur i Aalborg er der nu udkommet en bog, der fortæller historien om, hvordan de mange grønne områder i byen er blevet administreret siden 1869. Den kommer desuden ind på, hvordan byens vækst, industriens tilkomst og senere afvikling har påvirket udviklingen.

Kategorier: ,

Beskrivelse

Kort efter oprettelsen af Aalborg Købstadskommune i 1869 blev byens private parker overdraget til kommunen. Dermed var grundlaget for et kommunalt parkvæsen etableret, det der senere skulle blive til Stadsgartnerens kontor.

Bogen er historien om, hvordan de mange grønne områder er blevet administreret gennem de sidste 150 år, og hvordan byens vækst, industriens tilkomst og senere afvikling og ikke mindst de store forandringer i holdningerne til alt det grønne har påvirket udviklingen.

Den oprindelige opgave var at passe på fire parkanlæg i byens udkant. I dag er opgaven vokset til både at omfatte bæredygtig byudvikling, etablering af rekreative områder i og uden for byen, sikring af drikkevandet, skovrejsning og udvikling af store beskyttede naturområder som f.eks. Lille Vildmose.

Park & Natur i 150 år er skrevet af en tidligere og en nuværende stadsarkivar, og derudover giver stadsgartneren sit syn på området før, nu og i fremtiden.

Bogen er på 151 sider og rigt illustreret. Forsidefoto: Niels Nørgaard Nielsen.

Du kunne også være interesseret i...