100 danmarkshistorier – Cementen

kr. 100,00

I serien 100 danmarkshistorier, der udgives af Aarhus Universitetsforlag, kan du i bog nr. 27 læse om cementen. Fra slutningen af 1800-tallet rejste foretagsomme mænd fra især Aalborg med skib til Kina, Indien og Japan. Her gjorde de våd cement og dansk teknologi til en gigantsucces.

Kategorier: ,

Forfatter: Morten Pedersen, museumsinspektør, ph.d. og dr.phil.

En stolt bondenation med vajende kornmarker, hvor landbruget har skabt velstand og velfærd. Sådan er billedet af Danmark. Men billedet er lidt uskarpt. For hvordan kan det så være, at vi hele tiden hører om succesrige virksomheder som Grundfos, Danfoss og Novo Nordisk?

Forfatter og museumsinspektør ved Nordjyllands Historiske Museum, Morten Pedersen, bidrager til at gøre billedet skarpere ved at fortælle den alt andet end støvede historie om et af Danmarks største industrieventyr nogensinde – cementen.

Fra slutningen af 1800-tallet rejste foretagsomme mænd fra især Aalborg med skib til Kina, Indien og Japan. Her gjorde de våd cement og dansk teknologi til en gigantsucces. Succesen var så stor, at dansk teknologi efter Anden Verdenskrig stod for halvdelen af verdens produktion af det støvede guld. Så også industrien har bidraget med kolde kontanter og udvikling i det lille ellers så bondske land.

“Jeg kan ikke forstå synspunkterne om, at industriel produktion ikke længere hører til her i Danmark, og at vi ikke skal have industrivirksomheder. Derfor er det mere og mere vigtigt at formidle, hvad der har gjort vores industrivirksomheder førende inden for teknologi. Det handler ikke kun om velstand. Men også om en lille nation, økonomisk lighed og investering i viden,” siger Morten Pedersen, der har skrevet flere bøger inden for samme emne.

Cementen er bog nummer 27 i en serie på 100 danmarkshistorier udgivet af Aarhus Universitetsforlag. Bøgerne udkommer en gang om måneden i otte år, og udover selve bøgerne omfatter projektet blandt andet også appen ”Dyst!”.

Du kunne også være interesseret i...