Under besættelsen: Den provokerende Royal Air Force-hue

Denne hæklede Royal Air Force-hue kan ses i udstillingen på Aalborg Historiske Museum. Foto: Nordjyllands Historiske Museum

I 1943 bredte en antitysk mode sig over hele landet. Overalt kunne man se børn og unge med strikkede eller hæklede huer i blå, hvide og røde farver. Set ovenfra eller bagfra lignede huerne det Royal Air Force-symbol, der var på de britiske fly. Med Royal Air Force-huen på viste man, at man holdt med de allierede. Af tyskerne blev huerne opfattet som den provokation, det jo også var.

I juli 1943 blev brugen af Royal Air Force-huer forbudt. De fleste huebærere stak derfor huen i lommen, når de stødte på tyske soldater på gaden, da de konfiskerede de huer, som de stødte på, og afleverede dem til politiet. Blev man taget i at bære en Royal Air Force-hue, kunne man blive taget med på politistationen eller få en bøde.

På dette Spitfirefly af typen MkIIA ses Royal Air Force-symbolet med de røde, hvide og blå farver tydeligt under vingerne. Spitfires blev kendt i Slaget om England i 1940. Foto: Wikimedia Commons

Værnemagten betragtede i øvrigt ethvert tilfælde, hvor farverne blå-hvid-rød blev vist sammen, som en tyskfjendtlig handling, der kunne straffes.

Det var selvfølgelig forbudt at sælge eller udstille huer, men faktisk måtte man slet ikke lave reklamer eller vinduesudstillinger med ”ensidig anvendelse af de pågældende farver”, som det hed.

Statsadvokaten for særlige anliggender skrev:

“I Forbindelse med min Cirkulæreskrivelse af den 6-7-1943, hvori jeg blandt andet har henledt Opmærksomheden paa, at Forhandling eller Udstilling af Huer i det engelske Flyvevaabens Farver er en Overtrædelse af Forbudet mod Demonstration i Justitsministeriets Bekendtgørelse Nr. 254 af 9. 6. 1941, og anmodet om Indskriden herimod, skal jeg endvidere gøre opmærksom paa, at Udstillinger, Reklamer ved en ensidig Anvendelse af de paagældende Farver kan indeholde en Demonstration.”

Ved befrielsen blev brugen af Royal Air Force-huer mere populært end nogensinde før, og de kunne ses overalt på gaderne i sommeren 1945.

13. juni 1945 blev der desuden åbnet op for, at man kunne blive benådet for at have fornærmet den tyske værnemagt eller for at have gået med en Royal Air Force-hue, og derved få tilbagebetalt eventuelle bøder.

Strik din egen Royal Air Force-hue

Foto: Nordjyllands Historiske Museum

Materialer
Lille rundpind str. 3 og 4. Strømpepinde str. 4. Har man ikke rundpinde kan man med lidt håndelag strikke hele huen på strømpepinde.
Garn – helst uldgarn – i farverne rød, hvid og mørkeblå.

Strikkefasthed
10cm=22 masker. Strikker du løsere eller fastere må du bruge en pindstørrelse mindre eller mere.

Opskrift

• Slå 80-100 masker op på rundpind nr. 3 med det blå garn. Slå 80 masker op til et lille barn, 100 masker til en voksen. Modellen på fotoet har en hovedomkreds på 57 cm – dertil er brugt 88 masker.
  • Strik rib 1 r, 1 vr til arbejdet måler 3 cm.
  • Strik videre med retstrikning til det blå stykke måler 6 cm.
  • Skift til rundpind nr. 4 og strik 6 cm med hvidt garn. Strik 3 cm rødt.

Begynd indtagning

• Strik 2 m sammen, 1 ret, 2 masker sammen, 1 ret osv. Hele omgangen rundt.
  • Strik en omgang ret. Gentag med at strikke 2 masker sammen, 1 ret, 2 masker sammen, 1 ret omgangen rundt.
  • Strik en omgang ret.
  • Strik maskerne sammen 2 og 2 og træk garnenden gennem de sidste masker. Heft ender.

Tag huen på og så er du klar til at fejre befrielsesdagene.

Tip

Denne hue er en lille fiks sommerhue, der skal sidde øverst på hovedet som en kalot. Skal den være mere end bare til pynt, og også varme ørerne, kan man for eksempel strikke 10 cm med hver farve. Man kan også lave flere striber i de tre farver, eller strikke hele huen i ribstrik.

Hent printvenlig version af strikkeopskriften

Skrevet 4. maj 2020