Cirkusmuseet i Rold hædret med særlig cirkuspris

Fredag 16. august blev Den Danske Cirkuspris 2024 uddelt på Cirkusmuseet i Hvidovre i kategorierne Årets Bedste Nummer, Årets Talentpris, Hædersprisen samt Indsatsprisen.

Sidstnævnte pris uddeles ikke hvert år, men i 2024 har man fra juryens side valgt at anerkende Cirkusmuseet i Rold for dets indsats for dansk cirkus i form af sin fine cirkusformidling. Museet fik overrakt et lille maleri af kunstneren Viggo Salting, som rejste med Cirkus Benneweis i en årrække.

De øvrige priser i 2024 gik til brødrene Garcia (Årets Talentpris) for deres imponerende akrobatnummer i Cirkus Arena og til jonglørerne Strahlemann & Söhne (Bedste nummer) fra Cirkus Nemo. Kulturminister Jakob Engel-Schmidt uddelte desuden Hædersprisen til artisten Freddie Steckel, som har tilbragt hele sit liv i cirkus.

Den Danske Cirkuspris blev i 2016 stiftet af Danske Cirkusvenner og Cirkushusets Museumsforening, og den hædrer nogle af branchens bedste repræsentanter og for at stimulere interessen for cirkus.

Cirkusprisen blev uddelt første gang i 1968 til Albert Schumann, og i 1969 fik Eli Benneweis den, men af ukendte grunde blev den ikke uddelt fra 1970 til 2015. De to cirkusforeninger valgte derfor at genoplive prisen i 2016, og den uddeles hvert år i august på Cirkusmuseet i Hvidovre.