Byvandringer – kom tæt på historien

Vil du gerne opleve historien, hvor den rent faktisk udspillede sig?
Så tag på en af vores populære byvandringer.Du kan bl.a. se et offentligt beskyttelsesrum fra 2. verdenskrig, opleve Jens Bangs Aalborg eller besøge det uhyggelige fangehul Rakkerens Hule – der er mange forskellige temaer at vælge imellem.

Gå til kalenderen her

Læs om de forskellige byvandringerne nedenfor.

Aalborg Historiske Museum og Kunsthal Spritten forener fortid og fremtid i Aalborg Vestby på en række specielle byvandringer. Her kan du dels høre om bydelens industrihistorie med gamle fabrikker og de mange arbejdere, og dels om fremtidsplanerne for den kommende kunsthal på det gamle Spritten-industriområde – ikke mindst den kæmpemæssige skulptur Cloud City. Byvandringen ender indenfor i en af de gamle fabriksbygninger på Spritten.
Besættelsen 1940-45 er en vigtig periode i den nyere danmarkshistorie. På denne byvandring går du i fodsporene på de tyske soldater og de danske modstandsfolk gennem byens gader og ser, hvor i Aalborg de dramatiske begivenheder under besættelsen udspillede sig. Undervejs kommer publikum bl.a. ned i et offentligt beskyttelsesrum fra 2. verdenskrig i Prinsensgade. Varighed: 1,5 time.
Under den kolde krig udførte myndighederne et stort planlægningsarbejde for at sikre befolkningen og samfundets funktioner i tilfælde af krig. Der blev bl.a. bygget civilforsvarsbunkere og kommandocentraler overalt i landet, hvorfra man kunne koordinere beredskabet – Aalborg Kommunale Kommandocentral Syd var en af disse, og nu kan du opleve bunkeren – en slags mini REGAN Vest – indefra. Varighed: 1,5 time.
Oplev havnelivet før og nu på museets nye havnevandring. Den begynder ved Kultur- og jernbanebroen, hvor publikum til en start møder nogle af de fabrikker, der blev anlagt i Aalborg Vestby sidst i 1800-tallet. Turen fortsætter langs havnen, hvor byens transformation fra arbejderby til kulturby ses tydeligst. Varighed: 1,5 time
Oplev forbrydelser og straf i Aalborg fra de sidste 500 år. Kom blandt andet med til Gammeltorv, hvor bødlen halshuggede forbrydere i middelalderen, og hør historien om det skumle værtshus Kridtpiben, hvor prostituerede holdt til i 1800-tallet. Vi besøger også fangehullet Rakkerens Hule, der ligger under jorden midt i Algade. Varighed: 1,5 time
En af Danmarks første modstandsgrupper under besættelsen 1940-45 var Churchill-klubben. Den blev dannet af en flok unge skoledrenge i Aalborg, som i 1942 begyndte at stjæle våben fra tyskerne og lave små sabotageaktioner. Nu kan du høre den spændende historie om skoledrengene, der gik til modstand mod den tyske værnemagt. Varighed: 1,5 time.
Tag med købmanden Jens Bang rundt i Aalborg og oplev hvordan byen blomstrede i renæssancen. Byvandringen tager dig bl.a. med op på pakloftet allerøverst i hans imponerende stenhus ved Østerågade. Varighed: 1,5 time.
I middelalderens Aalborg fandtes hele tre imponerende klostre med hver sin klosterorden. På denne byvandring hører vi om klosterlivet i Vor Frue Kloster og Gråbrødreklosteret, inden vi fortsætter ad Østerå over Gammeltorv til Aalborg Helligåndskloster, som regnes for Helligåndsordenens bedst bevarede kloster nord for Alperne. Varighed: 2 timer

Besættelsen: Besøg Flyveplads Öst

Nu kan du flyve med tilbage til Aalborg under besættelsen på en tur til den tyske flyveplads Aalborg Öst beliggende i Rørdal tæt ved Aalborg Portland. Her fortælles om flyvepladsens spændende og dramatiske historie med flystyrt og luftkrig under 2. verdenskrig. Undervejs er der mulighed for at udforske nogle af de forladte tyske bunkere, der stadig ligger gemt i området. Varighed: 3,5 time. UDSOLGT