Vis os dit stenalderfund

Står du med en sten eller en flintesten i hænderne og tænker, er det mon et redskab fra stenalderen (ca. 13.000-1.700 f.Kr.), så er der hjælp at hente.

I forbindelse med Historisk Festival på Nordjyske Museer 30. april og 1. maj kan du tage stenredskaber med til Vikingemuseet Lindholm Høje, hvor en arkæolog med ekspertise i stenalderen sidder klar til at vurdere, hvad det er, du har med. For det kan væres svært at afgøre for en lægmand, om det bare er en sten, eller om der er tale om et flere tusind år gammelt menneskeskabt redskab.

Arkæologen kan blandt andet fortælle, hvor gammelt et eventuelt redskab er, og hvad det sandsynligvis har været brugt til. Har du supplerende oplysninger om fx findested, kan fundet måske endda sættes ind i en større kontekst, hvis der er kendte stenalderbopladser i området.

Vis os dit stenalderfund er en del af et stenalder-tema, hvor du også kan få en rundvisning i museets oldtidsudstilling og høre om stenaldermenneskene i Aalborgområdet samt opleve en mindre bondestenaldergruppe i dragter fra dengang. Gruppen viser blandt andet, hvordan man sliber stenøkser og forarbejder rav.

Om eksperterne

Lørdag 30. april kan du møde arkæolog Karen Povlsen, der bl.a. har forestået udgravningen af en større kystboplads fra ældre stenalder i Klarup, en rituel plads fra tidlig yngre stenalder ved Gug og hustomter fra sen yngre stenalder i Nibe. Hun har udgivet flere artikler om emner i både ældre- og yngre stenalder.

Søndag 1. maj vurderer arkæolog Torben Sarauw, der er ph.d. og leder af arkæologi på Nordjyske Museer, de fund, som publikum medbringer. Han har blandt andet skrevet en afhandling om flintdolke og bopladsen Bejsebakken (Sorthøj) fra yngre stenalder – begge dele indgår i udstillingen på Vikingemuseet Lindholm Høje, som Torben har været med til at lave. Han har desuden skrevet talrige artikler med fokus på yngre stenalder.