Vikingernes urtegård og brug af planter

Hvad er krap og vajd, og kan du genkende en mistelten? Nu kan du blive lidt klogere på vikingernes anvendelse af planter og urter – også dem, man ikke kan spise.

I urtehaven på Vikingegården er en del af de flerårige planter netop nu ved at spire frem. Vi har et pænt udvalg af de urter, som vikingerne dyrkede i deres urtegårde. Her er urter og grøntsager, som indgik i kosten, her er planter til at farve garn med, og her er sæbeurt, hvis findelte rødder man brugte, når der skulle vaskes uld.

I Urtegården kan du møde en viking, som fortæller om de forskellige urter i Vikingegårdens have og deres anvendelse samt lidt om de urter, der voksede vildt i naturen på den tid, og som blev indsamlet til forskellige formål.

Vedr. corona / covid-19

Arrangementer hos Nordjyske Museer afvikles efter myndighedernes til enhver tid gældende retningslinjer vedr. corona / covid-19.

Det betyder, at der skal fremvises et gyldigt coronapas for at deltage og/eller besøge et af vores udstillingssteder. Det er museumsgæstens eget ansvar at sikre, at man har dette, og en evt. billetpris refunderes ikke ved manglende gyldigt coronapas.

Der sprittes desuden af, der holdes afstand, bruges mundbind eller visir, og et evt. forsamlingsforbud er afgørende for, hvor mange museumsgæster der kan deltage i et arrangement. Der er håndsprit tilgængelig for publikum.