Vikinger i kamp – for børn og voksne

Skal du have flækket skallen af en viking? Eller måske lære, hvordan du undgår det? Så kan du deltage i kamptræning, hvor du hører mere om vikingetidens våben, prøver at holde et sværd i udstrakt arm og ser, hvordan våbnene bruges bedst i kamp. Du har også mulighed for at træne med trævåben efterfølgende.

Først præsenteres vikingetidens våben og rustningstyper og enkelte våbenteknikker demonstreres. Herefter kan interesserede deltage i en basal våbentræning, hvor deltagerne får færten af kamptumlen i en såkaldt skjoldmur og alvoren i en mand-mod-mand kamp.

Vikingerne var kendt for deres dygtighed til at føre krig, når de tog på togt. Med langskibene kom de hurtigt rundt, og de var berygtede for deres vildskab i kamp. De var uden tvivl dygtige krigere, om det var i skjoldmuren eller mand mod mand – og denne dag får du altså muligheden for at slippe den indre vikingekriger løs.

For børn over syv år samt voksne.

Vedr. corona / covid-19

Selvom det udendørs, så kræver det stadig et gyldigt coronapas at gå på museum. Du skal også fortsat bære mundbind eller visir, når du besøger Vikingemuseet Fyrkat. Børn under 15 år fritaget for COVID-19 test. Børn under 12 år fritaget for mundbind/visir.

Der sprittes desuden af, der holdes afstand og et evt. forsamlingsforbud er afgørende for, hvor mange museumsgæster der kan deltage i et arrangement. Der er håndsprit tilgængelig for publikum.