Vikingelege for hele familien

Har du prøvet at trække fedtpind, føde en bjørn eller gå til Island efter sild? Det er nogle af de gamle lege, du kan forsøge dig med, når vi går i kast med vikingetidens lege.

Vikingerne elskede at dyste i fysiske idrætter. De fleste af vikingernes lege er individuelle dyste, hvor holdlegene fremkommer i middelalderen og senere. Legene kræver fysisk aktivitet og betoner forskellige egenskaber som styrke, udholdenhed, smidighed, balance og timing – så i nogle dyste er det godt at være høj, andre at man er smidig. Fælles for dem er, at man kæmper, det bedste man ved.

Leg har alle dage været brugt som fysisk træning og som social aktivitet, der styrker fællesskabet. Det var ikke kun for sjov, men for at træne sig til det krævende liv til søs og på slagmarken.

Legene foregår udendørs, så husk praktisk tøj og sko.

Vedr. corona / covid-19

Selvom legene foregår udendørs, så kræver det stadig et gyldigt coronapas at gå på museum. Du skal også fortsat bære mundbind eller visir, når du besøger Vikingemuseet Fyrkat. Børn under 15 år fritaget for COVID-19 test. Børn under 12 år fritaget for mundbind/visir.

Der sprittes desuden af, der holdes afstand og et evt. forsamlingsforbud er afgørende for, hvor mange museumsgæster der kan deltage i et arrangement. Der er håndsprit tilgængelig for publikum.