Foredrag – Den kolde krigs civile beredskab

Et foredrag om hvordan man under den kolde krig lokalt forsøgte at forberede sig, “hvis krigen kommer”.

Ved Museumsinspektør, cand.mag. Ulla Varnke Egeskov, Nordjyllands Historiske Museum.

I hver en by blev der bygget sikrede kældre, der kunne benyttes som beskyttelsesrum, ligesom der i de hustandsomdelte telefonbøger blev gjort opmærksom på, hvordan man skulle forholde sig hvis sirenen lød. Beredskabet var mangeartet og man forsøgte i samtiden at lave et fintmasket net, der skulle hjælpe og beskytte civilbefolkningen i tilfælde af krig.
Foredraget tager udgangspunkt i en undersøgelse af kommunernes civile beredskab og de centrale beslutninger, der i samtiden blev gjort for at højne beredskabet på lokalt niveau.

Foredrag nr.: 1821-179

Holdnr.: 1821-175

Foredragsrække Aalborg Universitet efterår 2018

Alt godt fra den historiske rodekasse! Interessen for historien er stor. På universiteter, arkiver, museer og i mange andre sammenhænge forskes der i historien som aldrig før. I Aalborg har det siden 1960’erne været en tradition, at historieforskningens resultater præsenteres i foredrag. Målsætningen er at præsentere et bredt udvalg af den nyeste viden, der bidrager til aktuelle historierelaterede temaer og debatter lokalt, regionalt og nationalt. En lang række af landets toneangivende kulturhistorikere har derfor gennem årene gæstet Aalborg. 2017 vil ikke være nogen undtagelse.

Programmet tilrettelægges af repræsentanter fra foreningerne og koordineres af ph.d. Morten Pedersen, Nordjyllands Historiske Museum.

Samlet program for efteråret 2018:

25. oktober
Den perfekte gentleman. Mænd, stil og idealer i verden af i går ved Seniorforsker, ph.d. et dr.phil., Mikkel Venborg Pedersen, Nationalmuseet.

1. november
Aalborghus Slot – planer for en kommende kulturdestination ved Videnskabelig medarbejder, ph.d. Jakob Ørnbjerg, Nordjyllands Historiske Museum, arkivar, cand.mag. Flemming Nielsen, Aalborg Stadsarkiv og stadsarkivar, ph.d. Jesper Thomassen, Aalborg Stadsarkiv.

29. november (flyttet fra 8. november)
Borgerkrig og triumf i det antikke Rom: Det kan man da ikke! Eller kan man? Ved Lektor, dr.phil. Carsten Hjort Lange, Aalborg Universitet.

15. november
Den kolde krigs civile beredskab. Et foredrag om hvordan man under den kolde krig lokalt forsøgte at forberede sig, “hvis krigen kommer” ved Museumsinspektør, cand.mag. Ulla Varnke Egeskov, Nordjyllands Historiske Museum.

22. november
Fra arkivets og museets arbejdsmark ved medarbejdere fra Aalborg Stadsarkiv og Nordjyllands Historiske Museum