Sådan laver du vikingemad

5. og 6. juni flytter medlemmerne af gruppen ”Vikingekogebogen” ind på Vikingegården. Det bliver således en weekend, hvor publikum på allertætteste hold kan opleve, hvordan vikingerne lavede mad for mere end tusinde år siden samt blive klogere på, hvilke ingredienser man brugte dengang.

I spidsen for madlavningen står Øyvind Blodørn og Madmor Fjørgun, men som publikum kan du selv lære at slå ild med ildstål, så du altid kan tænde et bål og lave mad. Du kan også prøve at kværne korn til mel på den store kværnsten, og på den måde opleve, hvor hårdt vikingelivet også kunne være.

Der bliver rig mulighed for at høre mere om vikingetidens madvaner, men også om tøjet, det personlige udstyr og hygiejnen, om vikingernes våben og meget mere – kort sagt blive klogere på vikingernes barske liv og på vikingetiden generelt. Udover at hjælpe med madlavningen, så viser vikingen Øyvind Blodørn også sine våben frem og fortæller om Harald Blåtand og trelleborgene, og der vil være vikinger, som arbejder med træ og plantefarver tekstiler.

Vedr. corona / covid-19

Vikingemuseet Fyrkat følger naturligvis myndighedernes til enhver tid gældende retningslinjer vedr. corona / covid-19. Der sprittes af, der holdes afstand, bruges mundbind eller visir, og der er et loft på, hvor mange museumsgæster, der må være forsamlet i de enkelte huse. Der er desuden håndsprit tilgængelig for publikum.

Bemærk, at der grundet coronasituationen ikke er mulighed for at smage vikingemad.