Oplev renæssancen: Besøg fangehullet Rakkerens Hule

Mange forbinder nok renæssancen (1536-1660) med rigdom og overdådig luksus. Sådan var livet også for de rige storkøbmænd i Aalborg, som fx Jens Bang, men for de fleste mennesker var tiden anderledes hård og barsk. Overalt var der død, sygdom og lidelse.

Nu inviterer Aalborg Historiske Museum på rundvisning i den nye udstilling ”Menneskeliv i renæssancen”, der fortæller om datidens liv på godt og ondt. Undervejs får du også et eksklusivt kig ned i byens mørke fangehul Rakkerens Hule, der liggere lige uden for museet.

Rakkerens Hule er oprindelig kælderen under Aalborgs gamle Vesterport. Ad en smal snoet murstenstrappe kommer du med ned i fangehullet, som stadig den dag i dag ligger under Algade. I renæssancen blev det brugt til opbevaring af byens udskud, inden de skulle straffes – måske de ventede på at blive henrettet på det Gammeltorv tæt derved – til skræk og advarsel for byens borgere. Vi ved, at der blandt andet sad en troldkvinde fængslet her, inden hun blev brændt på bålet.

Efter besøget i fangehullet fortsætter rundvisningen i renæssanceudstillingen inde på selve museet. Her kan du blandt andet se byens originale bøddelsværd, der blev brugt på Gammeltorv, et skelet af en fattig kvinde med slidgigt og meget dårlige tænder samt en ægte menneskelort lagt af biskop Jens Bircherod sidst i 1600-tallet. Undersøgelser af sidstnævnte afslører blandt andet de mange luksusvarer, som kun byens allerrigeste spiste.

Varighed: 1 time

Bemærk, at et besøg i Rakkerens Hule er ikke egnet for gangbesværede.