Mød cigarmagerne fra C. W. Obels Tobaksfabrik

Nu kan du møde cigarmagere fra C. W. Obel Tobaksfabrik og på tætteste hold opleve, hvordan de ruller cigarer – præcis som i de gode gamle dage, da fabrikken var en af byens største arbejdspladser.

Det sker lørdag 20. november på Aalborg Historiske Museum, hvor de sætter sig ved deres gamle pulte ved cigarbordet, som normalt er en del af museets udstilling.

Der findes mange gode historier og anekdoter fra tiden på fabrikken, og du har selvfølgelig mulighed for at snakke med cigarmagerne, mens de ruller. Det kan være om dengang, hvor de arrangerede væddeløb ned ad værkstedsgangen, eller når de fik gulvpigerne til at rødme ved at pifte efter dem eller ved at tage en dans med dem midt mellem cigarpultene.

At rulle cigarer var et gammelt erhverv, som var præget af stolte traditioner og stor faglig selvtillid. Det foregik næsten lydløst, og der var ingen maskinstøj, så cigarmagerne kunne snakke dagen lang. De var skarpe debattører og elskede en god ”rygning” – dvs. en diskussion – og det skete også tit, at hele cigarmagerværkstedet brød ud i sang.

Mange traditioner levede videre helt op til 1960’erne, hvor produktionen af håndrullede cigarer i Aalborg stoppede. Det er mange år siden, men i næsten 20 år har en gruppe forhenværende cigarmagere fra C. W. Obels Tobaksfabrik opretholdt det stolte erhverv i Cigarmagernes Klub, og det er medlemmer herfra, som 20. november gæster Aalborg Historiske Museum.

Og vi tør godt love, at selvom cigarmagerne ikke er helt unge mere, så er humøret og stemningen stadig høj, og drillerier og vittigheder vil fyge gennem luften.