Lav din egen æblemost

Efterår er lig med masser af modne frugter, som er klar til at plukke direkte fra træet. Det kan dog være svært at få spist alle æblerne, mens tid er, men det er der heldigvis råd for. På Boldrup Museum kan du i efterårsferien sammen med resten af familien lave den lækreste æblemost med dine egne æbler hjemmefra.

Per ’Husmand’, der har sin daglige gang på Boldrup Museum, har fundet det grej frem, som man skal bruge, når man laver sin egen æblemost. Mandag til fredag kan I derfor komme forbi med jeres egne æbler hjemme fra haven, presse dem og tage jeres helt egen hjemmelavede æblemost med hjem. Og det smager med garanti meget bedre, end det I er vant til at drikke.

Per ’Husmand’ og medlemmer af Boldrup Museumsforening står klar til at hjælpe jer godt i gang med arbejdet, og har du ikke æbler selv, så er det også muligt at købe lækre og smagfulde æbler fra Brovejens Frugtplantage til billig pris.

Når I er færdige med at lave most, kan I bage pandekager over bål ovre på lejrpladsen, som ligger i tilknytning til museet. En dejlig og afslappende afslutning på det ”hårde arbejde” med at presse æblemost.

På Boldrup Museum kan I også opleve en række landbrugsdyr, som var at finde på mange gårde i gamle dage – lige fra grise, får og geder til kaniner, gæs, høns og duer. Hver dag kl. 11 bliver museets dyr fodret, og dagen igennem vil de helt sikkert gerne smage nogle af de lækre æblerester, som bliver tilbage, når I presser jeres most.

Praktisk info: Du skal selv medbringe flasker, dunke eller lignende til den færdige most i.