AFLYST Grevens Fejde 1534-36: Massegraven i Tiendeladen, Aalborg

Ved Stig Bergmann Møller, museumsinspektør, cand.mag., Nordjyllands Historiske Museum

Den 18. december 1534 tidligt om morgenen blev Aalborg angrebet af den holstenske feltherre Johan Rantzau, der stod i spidsen for en hær på 4.500 landsknægte og ryttere. Det skulle vise sig at blive et af de mest blodige og dramatiske slag under borgerkrigen Grevens Fejde, der hærgede Danmark i årene 1534-36.

Aalborgs forsvar stod under kommando af Skipper Clement, men Clements hær af landsknægte, borgere og bønder havde ikke en chance mod Rantzaus kampvante lejesoldater. Skipper Clement tabte, og byen blev givet fri til plyndring i tre dage.

Mindst 800-900 fra Clements hær blev dræbt og begravet i massegrave. I 2014-15 og i 2019 udgravede arkæologer fra Nordjyllands Historiske Museum dele af en af disse massegrave i Tiendeladen i det centrale Aalborg. Massegraven rummede flere slemt tilredte skeletter med tydelige hug- og stikskader fra en særdeles brutal kamp. Der var ingen tvivl, ofrene fra massegraven var blevet dræbt under særdeles voldsomme omstændigheder.

Til foredraget kan du høre mere om fundene fra massegraven og de foreløbige naturvidenskabelige undersøgelser af skeletterne, som er gjort, og museumsinspektør Stig Bergmann Møller fortæller desuden om det store billede – Grevens Fejde og Stormen på Aalborg – som massegraven er en del af.

Bemærk, at for at overvære foredraget skal du kunne fremvise et gyldigt coronapas i form af enten en negativ COVID-19 test, der er max 72 timer gammel, et gennemført COVID-19 vaccineforløb, eller et overstået COVID-19 sygdomsforløb (for min. 14 dage og max 180 dage siden). Børn under 15 år fritaget for COVID-19 test.

Du skal ligeledes bære mundbind/viser, når du bevæger dig rundt. Børn under 12 år fritaget for mundbind/visir.

Bemærk, at der kun kan bookes to gratis billetter pr. transaktion.