Fortidsmindedag: Arkæologisk byvandring i middelalderens Aalborg

Arkæolog ved Nordjyllands Historiske Museum, Christian Vrængmose, vil på fortidsmindedagen 28. april kl. 10 tage interesserede aalborgensere med rundt på en byvandring i den vestlige del af middelalderens Aalborg.

Christian Vrængmose beretter om de senere års arkæologiske fund i denne del af byen samt, hvad de kan fortælle om borgerne i middelalderens Aalborg. Man kan for eksempel høre mere om byens befæstning og udstrækning samt om bronzestøbere og møntslagning i 1000-tallet. Undervejs gøres der blandt andet stop ved Budolfi Kirke og Helligåndsklostret samt på det sted, hvor den nedlagte og nu forsvundne Skt. Peders Kirke lå.

Det er gratis at deltage, men på grund af pladshensyn gælder først-til-mølle-princippet, og museet forbeholder sig ret til at afvise folk. Der er plads til 50 deltagere på denne særlige byvandring.

Man kan tilmelde sig ved at henvende sig personligt i museumsbutikken på Aalborg Historiske Museum, Algade 48, 9000 Aalborg, eller ringe på 99 31 74 20 i museets åbningstid tirsdag-lørdag kl. 10-17.

Del af en landsdækkende fortidsmindedag

Arrangementet er en del af den landsdækkende fortidsmindedag, som Slots- og Kulturstyrelsen for fjerde år i træk står bag. Formålet er, at få danskerne ud i by og land, hvor man vil give dem et øget kendskab til og en større interesse for danmarkshistorien via et besøg på et af vores mange, fantastiske fortidsminder.