Foredrag: Vikingernes dragter og tilbehør

Hvad ved vi egentlig om moden og dragten i vikingetid? Og hvor vi ved det fra?

Onsdag 2. juni kan du blive klogere på vikingernes klædedragt, og måske får du svaret på, om vikingerne brugte underbukser, og hvad skålspænder er for noget. Her kommer en viking nemlig forbi Vikingegården og fortæller om sit tøj, og hvordan det er fremstillet. Vikingerne gik klædt i uld, men deres tøj bestod også af hør, nældestof og silke, og om vinteren var skind og pels meget brugt. Til det korte foredrag kan du også høre mere om, hvordan man farvede tøjet.

Der bliver mulighed for at se forskellige dragtdele og kopier af smykker og andet tilbehør.

Mødested: Vikingegården, Fyrkatvej 37B, 9500 Hobro

Vedr. corona / covid-19

Arrangementer hos Nordjyske Museer afvikles efter myndighedernes til enhver tid gældende retningslinjer vedr. corona / covid-19.

Det betyder, at der skal fremvises et gyldigt coronapas for at deltage og/eller besøge et af vores udstillingssteder. Det er museumsgæstens eget ansvar at sikre, at man har dette, og en evt. billetpris refunderes ikke ved manglende gyldigt coronapas.

Der sprittes desuden af, der holdes afstand, bruges mundbind eller visir, og et evt. forsamlingsforbud er afgørende for, hvor mange museumsgæster der kan deltage i et arrangement. Der er håndsprit tilgængelig for publikum.