Foredrag om REGAN Vest ved Ulla Egeskov

Mulighed for tilkøb af tarteletter i Café Lindholm.

60 meter under en kridtbakke i Rold Skov ligger 5.500 m2 helt unik danmarkshistorie. Et bunkeranlæg, opført i dybeste hemmelig i perioden 1963-68, med det formål at huse regering og kongehus i tilfælde af en atomkrig.

At træde ind i REGAN Vest er på mange måder som at træde ind i selve Den Kolde Krig. Man går ad tilsyneladende uendelige lange, golde betongange, indtil man pludselig står i et fuldt funktionsdygtigt anlæg med soverum, kantine, dagligstue, konferencerum, krypteringsrum, lægeklinik, maskinrum osv. Både anlæggets helt unikke opbygning og størrelse, dets komplette og uspolerede indretning, hemmeligholdelsen og planlægningen helt ned i detaljen vidner om periodens trusselsbillede, og kryber som sådan ind under huden på alle, der besøger stedet. Frygten for en atomkrig bliver pludselig nærværende.

Nordjyllands Historiske Museum arbejder på at åbne anlægget for offentligheden, og to af dem, der er meget involveret i dette, er museumsinspektør Ulla Varnke Egeskov og museumsinspektør og ph.d.-studerende Bodil Frandsen.

Efter foredraget er der mulighed for at spise hjemmelavede tarteletter i museets café.

Varighed:
Ca. 1½ time inkl. mulighed for spørgsmål. Tarteletter serveres fra kl. 18.45.

Bemærk venligst:
Der er ikke nummererede pladser til foredraget.
Der vil ikke være adgang til museets udstillinger.
Købte billetter refunderes ikke.