Foredrag: Fra kold krig til fred – og tilbage igen

Tirsdag 7. november kan du møde generalløjtnant Ole Larsen Kandborg, hvor han besøger Koldkrigsmuseet REGAN Vest med sit foredrag om den kolde krig.

Med sine mere end 40 år i forsvaret har han været med hele vejen fra da den kolde krig var på sit varmeste under Cubakrisen i 1962 til perioden med fodnotepolitikken i 80’erne, murens fald i 1989, Sovjetunionens opløsning og afslutningen på den kolde krig. Sidenhen har han som sikkerhedspolitisk interesseret pensionist fuldt med frem til i dag, hvor verden med en krig i Ukraine måske er på vej mod en ny kold krig.

Til foredraget kan du høre mere om Ole Larsen Kandborgs syn på den sikkerhedspolitiske situation, som den har udviklet sig fra 1960’erne, hvor REGAN Vest blev bygget, til i dag, hvor bunkeren er omdannet til museum.

Undervejs kommer han ind på hvordan vi i Danmark og NATO har bevæget os fra kold krig via partnerskab for fred med vores tidligere modstandere til igen at være i åben konflikt med Rusland – arvtageren efter ærkefjenden under den kolde krig: Sovjetunionen.

Og som Ole Larsen Kandborg selv formulerer det: ”Det er skæbnens ironi, at det sker netop nu, hvor koldkrigshovedkvarteret REGAN Vest er omskabt til museum.”

I forbindelse med foredraget er der mulighed for at komme på rundvisning i REGAN Vest, hvis man køber billet inkl. rundvisning

Kl. 16.00 og frem

Udstilling og maskinmesterbolig er åben. Rundvisning i bunkeren ved museets guidekorps for dem, der har købt foredragsbillet med rundvisning.

Kl. 18.30-19.30

Varm mad i museumscaféen (ikke i bunkerens kantine) – Jægergryde med knuste kartofler.

Kl. 19.30-21.00

Foredrag med tidl. generalløjtnant Ole Larsen Kandborg.

• 580 kr. + 10 kr. i administrationsgebyr
    (Med rundvisning i bunker)
  • 320 kr. + 10 kr. i administrationsgebyr
    (Uden rundvisning i bunker)

Billetterne dækker også over adgang til maskinmesterboligen og udstillingsbygningen samt varm aftensmad og kaffe og kage. Øvrige drikkevarer er for egen regning.