For børn: Smag på historien

På Aalborg Historiske Museum fører museumsguiden an i en sansemættet rundvisning, hvor der ud over de spændende historier også bliver mulighed for både at smage, lugte og røre ved historien.

For hvordan smagte den grød, som kvinden i jernaldergraven fik med sig, mon? Hvordan er det at have en hjelm fra 2. verdenskrig på? Er det de samme krydderier, man brugte i middelalderen, som man bruger nu? Hvordan var det at gå i skole for 100 år siden?

Alt det og meget mere kan børnene undersøge på disse aktive og sansemættede rundvisninger, hvor vi med brug af vores sanser forsøger at svare på de mange spørgsmål, som naturligt dukker op, når man kigger tilbage i historien.

Rundvisningen varer cirka en time, og den henvender sig særligt til børn i alderen 4-10 år i følge med en voksen. Undervejs er der blandt andet smagsprøver på jernaldergrød og fedtemadder.

Bemærk, at både børn og voksne skal købe billet til rundvisningen. Billetten giver også gratis entré til museet.