For børn: Kig op, og lær din by at kende

Under byvandringen kommer man blandt andet igennem Latinergyden – Aalborgs smalleste gade. Foto: Nordjyllands Historiske Museum

Aalborg er fuld af spændende hemmeligheder, som dog er nemme at opdage, hvis man har sine øjne og ører åbne.

På denne børnebyvandring skal vi se, om ikke vi kan få øje på de mange spændende detaljer i byen. Vi kigger blandt andet på kalkmalerier, tæller dyrefigurer, går ad smalle gader, dypper fingrene i springvand, besøger et mørkt fangehul og løber en tur på voldene ved Aalborghus Slot.

Undervejs fortælles spændende historier fra byens fortid – blandt andet om røveren Lorents Mejer, der stak af fra fangehullet under Aalborghus slot.  Børnene bliver hele tiden inddraget med små opgaver, hvor de f.eks. skal gætte på, hvad et gadespejl har været brugt til.

Turen starter foran Aalborg Historiske Museum og går via Latinergyden til blandt andet Helligåndsklosteret, Budolfi Kirke og til Aalborghus Slot, hvor man kommer med ind i fangehullet og kasematterne. Denne byvandring er specielt tilrettelagt for de 5-10-årige.

Bemærkninger

Arrangementet er primært for børn i alderen 5-10 år ifølge med en voksen.
Både børn og voksne skal købe billet til byvandringen.
Købte billetter refunderes ikke.