For børn: Fra rakker til renæssancekøbmand

I efterårsferien rejser vi tilbage til renæssancens Aalborg og på egen krop mærker vi, hvordan samfundet dengang var skarpt opdelt mellem rig og fattig.

Dengang blev man født ind i en bestemt klasse, og der blev man. Men i efterårsferien har børn i alderen 6-10 år en enestående mulighed for at stige fra bund til top i renæssancesamfundet.

Til at begynde med sidder vi fængslet i det mørke fangehul Rakkerens Hule, der ligger under jorden midt i Algade. Som sølle forbrydere får vi tørt brød, tyndt øl og vand fra åen.

Derefter bevæger vi os ind i på museet i renæssanceudstillingen. Her ser vi på skeletter, skriver beskyttelsestrylleformular på pergament – og hvis man er uheldig, mærker man renæssancens guddommelige straffe. Vi smager også på mellemklassens mad, der består af brød med sild og kål med flæsk.

Endelig skal vi se på en ægte lort – lagt af en af byens allerrigeste borgere. Den fortæller nemlig en hel masse om, hvad de rige i byen spiste i 1600-tallet. Den indeholder spor af eksotiske varer, som formentlig er købt på Svane Apoteket i Jens Bangs Stenhus.

I museets købmandsstue fra begyndelsen af 1600-tallet (Aalborgstuen), er der er smagsprøver på nogle af de importerede varer, som byens rige (ifølge lorten) spiste og drak – blandt andet mandler, figner, (alkoholfri) vin og peberkager med krydderier. Vi lærer også om datidens bordskik

Undervejs prøver vi også en pibekrave, som var højeste mode blandt de rige købmænd, og mærker på forskellige stoffer, som blev brugt til tøj – nogle af det blev importeret langvejs fra.

Billetten giver adgang til hele museet.

Anbefalet til børn i alderen 6-10 år.

Varighed ca. en time.