Byvandring: Det glade Aalborg

Her ses det glade Aalborg på Ambassadeur, der lå på Vesterbro. Arkivfoto

Tag de gode sko på, og gå med en tur rundt til Aalborgs glemte forlystelsessteder. Her kan du høre om smugkroer og prostitution, om byens værtshusliv, der har blomstret siden middelalderen, om musikpavilloner og diskoteker, om biografer og teatre, samt pinsemarkeder og natklubber.

På turen kommer du blandt andet forbi Konditori Kristine, der i en menneskealder var kendt for at servere byens bedste kager i smarte og moderne omgivelser. Man ser også, hvor Café Blodkoppen lå, og hvor værnemagten under 2. Verdenskrig muntrede sig med piger på en smugkro.

Myten om det glade Aalborg er opstået i industrialiseringsperioden, hvor tusindvis af mennesker strømmede til byens nye arbejdspladser på de mange fabrikker. Det glade Aalborg har dog også en mindre glad bagside – for ud over den pæne side med baller, teater og nogenlunde pæne værtshuse, så var der også en grim side med druk, prostitution og hasardspil i de mange ”sutter”, beværtninger og smugkroer, hvor ugelønnen eller daglønnen hurtigt kunne få ben at gå på.

Denne byvandring fortæller historien om det glade Aalborg set fra begge sider.

Bemærk venligst, at købte billetter ikke refunderes eller byttes til andre datoer eller arrangementer.

Vedr. coronavirus / COVID-19:

Byvandringerne afvikles efter de officielle retningslinjer ift. afstand og antallet af deltagere (tilladte forsamlinger).

Apolloteateret. Arkivfoto