Arkæologien i nyt lys: Det rige jernaldercenter ved Gudme på Sydøstfyn

Foredrag ved museumsinspektør Palle Østergaard Sørensen, ROMU
Det rige center ved Gudme på Sydøstfyn har være kendt siden midten af 1800-tallet, hvor de første skattefund dukkede op. I midten af 1980´erne begyndte detektorførere at afsøge området, og mængden af metalfund fra pløjejorden eksploderede. De mange fund førte til en række større og mindre arkæologiske undersøgelser i perioden fra slutningen af 1980’erne og frem til 2000. De enestående resultater er fornyelig blevet publiceret i en større monografi, som danner basis for foredraget.

Foredragsrække om arkæologi
Arkæologi er studiet af tidligere tiders menneskelige aktivitet – primært gennem studiet af menneskets materielle levn. Langt det meste af al menneskelig aktivitet foregik, før vi lærte at skrive, så arkæologi er den vigtigste metode til at studere ældre menneskeskabte samfund.
Denne foredragsrække præsenterer et bredt udvalg af den nyeste arkæologiske viden, der bidrager til aktuelle historierelaterede temaer og debatter lokalt, regionalt og nationalt. En lang række af landets toneangivende arkæologer har derfor gennem årene gæstet Aalborg.
Foredragene er tilrettelagt af museumsinspektør, ph.d. Torben Birk Sarauw, Nordjyske Museer.

Samlet program for efteråret 2023

25. oktober 2023 kl. 19
Det rige jernaldercenter ved Gudme på Sydøstfyn
Ved museumsinspektør Palle Sørensen, ROMU

8. november 2023 kl. 19
Harald Blåtands vølve og vikinger omkring Fyrkat
Ved kulturarvschef Torben Sarauw, Nordjyske Museer.

22. november 2023 kl. 19
Romersk diplomati. Nåede en romersk flådeekspedition helt op til Kimbrernes land i år 5 e.Kr.?
Ved Mads Leen Jensen, museumsinspektør, Museum Sønderjylland

6. december 2023 kl. 19