Åbning af juleudstilling

Lørdag 12. november åbner årets juleudstilling på Aalborg Historiske Museum. Temaet i år er julekalendere, og i udstillingen kan du se en lang række papjulekalendere – lige fra de kendte ulandskalendere fra tv til de mere ukendte fra lokale og aalborgensiske virksomheder, som i gamle dage blev delt ud som en slags reklame.

I forbindelse med åbningen har børn mulighed for at farvelægge deres helt egne julekalendere med 24 låger, og på den måde lave personlige kalendere til den kommende juletid.

Åbningen af udstillingen fejres med smagsprøver på lækre, hjemmebagte vaniljekranse med smør, mandler og naturligvis ægte vanilje. De er lavet efter opskriften fra ”Madam Mangor: Fortsættelse af Kogebog for små Husholdninger 1866”. Vi kan dog ikke garantere smagsprøver hele dagen, for vaniljekransene plejer at være yderst populære hos museets gæster. Derudover kan du smage juledrikken Lutendranck, som var renæssancens svar på gløgg.

Husk også at besøge museumsbutikken, der er byens hyggeligste julebutik. En butik, der oser af julestemning som i de gode gamle dage og har masser af gammeldags julepynt og gaveidéer med historisk vingesus. Her finder du alt lige fra julebukke af halm, gamle papjulekalendere og sprællemænd, til Brammings kendte og nostalgiske kravlenisser fra 40’erne og Helligtrekongerlys.

Skulle du være nysgerrig på, hvordan en god nytårscigar rulles, så kan du kigge med fra kl. 11-15, når pensionerede cigarmagere fra C. W. Obels gamle Tobaksfabrik sætter sig til rette ved de gamle værkstedsborde i museets udstilling. Her rulles cigarer som i gamle dage, og cigarmagerne fortæller anekdoter fra tiden på fabrikken, der med over 2000 medarbejdere var en af Aalborgs største arbejdspladser i det 20. århundrede. Læs mere her.