Uld og plantefarvning

Introduktion

Husmandsfamilien stort set selvforsynende, også når det gjaldt beklædning. Langt det meste tøj blev lavet af uldstoffer fra gårdens egne får. Eleverne lærer denne dag forskellige af de gamle håndværksteknikker og får helt sikkert sat deres eget forbrug af tøj i perspektiv.

Undervisning

Vi starter i den gamle skolestue med et oplæg om fåret – ’dyret, der har alt’ – og om uld og tøj.

Efter at have været rundt på museet, hvor vi bl.a. har mærket på vores får, får klassen introduktion til dagens arbejde, og vi går i gang med aktiviteterne i grupper. Der bliver samlet planter til plantefarvningen, og nogle elever klargør ulden. Efter farvningsprocessen er startet, går vi i gang med at lære at karte og spinde. Dagen sluttes med at se på, hvor langt farvningen er fremskredet.

Dagen efter starter vi med at færdiggøre plantefavningen: garnet skal renses, vaskes og tørres. Der fortsættes derefter med at karte og spinde, og eleverne laver eventuelt deres egne håndtene.

Dagene afsluttes med at vurdere resultatet, samt en samtale om tøj dengang og nu, samt om generelle ændrede livsvilkår, om udviklingen i resurseforbrug og forholdet mellem arbejdstid og fritid, klima m.m.

Pauser puttes ind, hvor det passer i programmet. Emnet kan bl.a. bruges i historieundervisningen, som en del af klassens undervisning i håndværk og design, eller i et tema om fx livsvilkår før og nu.

Emnet kan også begrænses til én dags formidling ved at udelade dele af arbejdsprocesserne; dette aftales ved bestillingen.

Målgruppe

Grundskole 3. -6. kl.

Fag

Historie, håndværk og design

Kompetenceområder

Historie:
Efter 4. klassetrin:

1: Kronologi og sammenhæng. Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget
liv:

  • Eleven kan sammenligne tidligere tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv
  • Eleven har viden om livsgrundlag og produktion før og nu

2: Historiebrug. Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historien:

  • Eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier

Efter 6. klassetrin:

1: Kronologi og sammenhæng. Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder.

  • Eleven har viden om konsekvenser af samspil mellem dansk historie og omverdenen.

2: Kildearbejde. Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at gøre rede for fortolkninger af fortiden.

  • Eleven kan formulere enkle historiske problemstillinger.

3: Historiebrug. Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum.

  • Eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden.

Håndværk og design – 3.-6. klassetrin:

  1. Håndværk – forarbejdning. Teknikker. Eleven kan beherske grundlæggende teknikker til
    bearbejdning af bløde og hårde materialer.
  2. Håndværk – materialer. Materialeforarbejdning. Eleven kan forarbejde bløde og hårde materialer
    efter instruktion.

Fakta om tilbuddet

Hvornår: Hele året.
Varighed: To dage á 4 – 6 timer. Kan også afvikles på én dag; afhænger af mængden af aktiviteter. Aftales i forbindelse med bestilling.
Pris: 900 kr. Gratis for skoler i Rebild – og Mariagerfjord kommune.
Plus materialeudgift afhængigt af elevantal (ca. 250 kr.)
Max. 25-27 elever. Der kan aftales alternative programsammensætninger ved større grupper.
Emner: Dagligliv på landet anno 1900, husflid, arbejde med uld og tøjfremstilling.

Sted

Boldrup Museum
Ørnbjergvej 13
9610 Nørager

Faciliteter på stedet

Boldrup Museum er et lille husmandssted med stuehus, have, marker og dyrehold, som det har set ud omkring år 1900. Dyrene er altid en del af et besøg.

Museet ligger naturskønt på kanten af Simested ådal med en natursti langs åen, en magisk skov med snirklede stier og et stort udkigstårn med en fantastik udsigt. I skoven findes desuden heksens lille stråtækte hus. Det er muligt at spise medbragte madpakker både ude og inde alt efter vejrforhold.

I den moderne undervisningsbygning findes toiletter, handicaptoilet, køkken, køleskab, wifi, projektor.

Til museet hører en lejrplads med seks lukkede shelters, servicehus med toilet, bruser, lille køkken med køleskab, to kogeplader, kaffemaskine og stor bålplads med brænde.

Læs mere her

Kontakt og bestilling

Boldrup Museum
Naturvejleder og museumsformidler Gert Rubæk
Tlf.: 31 99 41 79
Mail: [email protected]

Tilbage til Læringstilbud på Boldrup Museum