Introduktion
Husmandsfamilien stort set selvforsynende, også når det gjaldt beklædning. Langt det meste tøj blev lavet af uldstoffer fra gårdens egne får. Eleverne lærer denne dag forskellige af de gamle håndværksteknikker og får helt sikkert sat deres eget forbrug af tøj i perspektiv.
Undervisning
Vi starter i den gamle skolestue med et oplæg om fåret – ’dyret, der har alt’ – og om uld og tøj. Efter at have været rundt på museet, hvor vi bl.a. har mærket på vores får, får klassen introduktion til dagens arbejde, og vi går i gang med aktiviteterne i grupper. Der bliver samlet planter til plantefarvningen, og nogle elever klargør ulden. Efter farvningsprocessen er startet, går vi i gang med at lære at karte og spinde. Dagen sluttes med at se på, hvor langt farvningen er fremskredet.
Dagen efter starter vi med at færdiggøre plantefavningen: garnet skal renses, vaskes og tørres. Der fortsættes derefter med at karte og spinde, og eleverne laver eventuelt deres egne håndtene.
Dagene afsluttes med at vurdere resultatet, samt en samtale om tøj dengang og nu, samt om generelle ændrede livsvilkår, om udviklingen i resurseforbrug og forholdet mellem arbejdstid og fritid, klima m.m.
Pauser puttes ind, hvor det passer i programmet. Emnet kan bl.a. bruges i historieundervisningen, som en del af undervisningen i valgfaget håndværk og design, eller i et tema om fx livsvilkår før og nu.
Emnet kan også begrænses til én dags formidling ved at udelade dele af arbejdsprocesserne; dette aftales ved bestillingen.
Målgruppe
Grundskole 7.-9. kl.
Fag
Historie, håndværk og design
Kompetenceområder
Historie:
Efter 9. klassetrin:
1: Kronologi og sammenhæng. Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger:
- Eleven har viden om begivenheders forudsætninger, forløb og følger.
- Eleven har viden om historisk udvikling.
- Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt.
- Eleven har viden om kanonpunkter.
2: Historiebrug. Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
- Historiske scenarier. Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske
scenarier. - Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og
fremtidsforventninger. - Eleven kan diskutere egne og andres historiske bevidsthed.
Håndværk og design – 8.-9. klassetrin:
- Håndværk – forarbejdning. Eleven kan målrettet og sikkert anvende værktøjer, redskaber og
maskiner til forarbejdning af materialer. - Håndværk – materialer. Eleven kan selvstændigt forarbejde mangeartede materialer i forhold til
produktets funktion og udtryk
Fakta om tilbuddet
Hvornår: Hele året.
Varighed: To dage á 4 – 6 timer. Kan også afvikles på én dag; afhænger af mængden af aktiviteter. Aftales i forbindelse med bestilling.
Pris: 900 kr. Gratis for skoler i Rebild – og Mariagerfjord kommune.
Plus materialeudgift afhængigt af elevantal (ca. 250 kr.)
Max. 25-27 elever. Der kan aftales alternative programsammensætninger ved større grupper.
Emner: Dagligliv på landet anno 1900, husflid, arbejde med uld og tøjfremstilling.
Sted
Boldrup Museum
Ørnbjergvej 13
9610 Nørager
Faciliteter på stedet
Boldrup Museum er et lille husmandssted med stuehus, have, marker og dyrehold, som det har set ud omkring år 1900. Dyrene er altid en del af et besøg.
Museet ligger naturskønt på kanten af Simested ådal med en natursti langs åen, en magisk skov med snirklede stier og et stort udkigstårn med en fantastik udsigt. I skoven findes desuden heksens lille stråtækte hus. Det er muligt at spise medbragte madpakker både ude og inde alt efter vejrforhold.
I den moderne undervisningsbygning findes toiletter, handicaptoilet, køkken, køleskab, wifi, projektor.
Til museet hører en lejrplads med seks lukkede shelters, servicehus med toilet, bruser, lille køkken med køleskab, to kogeplader, kaffemaskine og stor bålplads med brænde.
Kontakt og bestilling
Boldrup Museum
Naturvejleder og museumsformidler Gert Rubæk
Tlf.: 31 99 41 79
Mail: [email protected]