Oprør i Nordjylland – på egen hånd

Foto: Ard Jongsma

Beskrivelse

Siden middelalderen har der været mange oprør i Nordjylland. Følg sporet tilbage i tiden og bliv klogere på hvorfor og hvordan man gjorde oprør. Undervejs bliver der arbejdet med kronologi og tidslinjer, med skriftlige kilder og med brug af genstande.

Materiale kan hentes her:

Elevopgaver mellemtrin (4.-6. klasse) Svar
Elevopgaver udskolingen (7.-10. klasse) Svar
Lærervejledning

Man kan evt. booke en times rundvisning i udstillingen Oprør i Nordjylland. Pris 600 kr.

Målgruppe

Der findes to sæt elevopgaver – et sæt til mellemtrinnet (4.-6. klasse) og et sæt til udskolingen (7.-10. klasse). De yngste klassetrin kan have glæde af at få udleveret et oprørspas i museets information og gå på opdagelse med det i hånden.

Fag

Historie, dansk, samfundsfag

Kompetenceområder

Kronologi og sammenhæng

Kildearbejde

Historiebrug

• Eleverne arbejder med kronologiske sammenhænge og tidslinjer
  • Eleverne læser og tolker historiske kilder
  • Eleverne prøver at forstå historiske genstande

Fakta om tilbuddet

• Husk at aftale jeres besøg i forvejen
  • Hvornår: Hele året, tirsdag-lørdag kl. 10-16 (17)
  • Fri entre for skoler, gymnasier m.fl. Ønsker man at booke en museumsguide til en rundvisning, koster det 600 kr. pr. time.
  • Deltagerantal: en klasse i udstillingen ad gangen
  • Varighed: 1 time
  • Emner: Oprør, demokrati, kamp, besættelsen, modstandskamp, industritid, middelalder, Grevens Fejde og arkæologi

Faciliteter på stedet

Tilgængelighed: På bagsiden af museet findes en rampe, som giver adgang for kørestole, barnevogne mv.

Toiletter: Der er toiletter i stueetagen, hvoraf et er handicapvenligt.

Handicaphjælpere: Gratis adgang

Medbragt mad: Der er mulighed for at spise medbragt mad ved borde i museets forhal. Dog med forbehold for at der kan være optaget. Hvis din klasse skal spise madpakker på museet, bedes det booket på forhånd.

Aalborg Historiske Museum – en del af Nordjyske Museer
Algade 48