Ny udstilling: Cirkus Miehes kamp for at blive dansk

Cirkus Miehe, der blev grundlagt i 1871 og lukkede i 1958, var et af de største og mest anerkendte cirkus i Danmark i første halvdel af 1900-tallet. Samtidig gjorde den tyske indvandrerfamilie Miehe, hvad den kunne for at blive accepteret som danske, i en tid, hvor Danmark slikkede sårene efter nederlaget til Preussen i 1864.

Lørdag 30. april 2022 åbner en ny særudstilling med navnet ”Cirkus Miehes kamp for at blive dansk” på Cirkusmuseet i Rold. Den stiller skarpt på grundlæggeren Heinrich Miehes og datterens Dora Miehes kamp for, at de og Cirkus Miehe blev accepteret som dansk – en svær kamp ovenpå danskernes sår fra 1864 og senere fra 1. og 2. Verdenskrig.

Heinrich Miehe fik dansk indfødsret i 1893 og slog dybe rødder i landet. Han købte en gård i Thy og senere Rold Kro, hvor han i 1913 opførte en stadig eksisterende cirkusbygning. Den indgår i dag som en del af Cirkusmuseet i Rold.

Dora Miehe gav mange interviews om livet som cirkusdirektrice, om farens formodede deltagelse på dansk side i krigen i 1864 og troskab mod Danmark. Hun satte Dannebrog på Cirkus Miehes cirkusprogram i 1940 og fortalte om sin debat som 3-årig i Cirkus Miehe, hvor hun råbte ”Leve Danmark” til publikum. Fortællinger, der understregede hendes og Cirkus Miehes tilknytning til Danmark. Og hun og hendes cirkus blev også hyldet af publikum og kritikere.

I særudstillingen kommer du tæt på Cirkus Miehe, Heinrich og Dora Miehe. Du kan blandt andet se sjældne filmoptagelser, en afskåret ponyhov og et omskrevet interview med den stærke og karismatiske Dora Miehe indtalt af skuespillere fra Himmerlands Teater.