Fingerring fra år 250 e. kr.

Ringen er fra cirka 250 e. Kr. (romersk jernalder), og den stammer fra en rig kvindegrav fundet i Gl. Hasseris, vest for Aalborg.

Den døde havde fået mange gaver med sig i graven. Ud over ringen indeholdt graven også en fornem spand med bronzebeslag, en stor prangende dragtnål af guld og sølv samt andre fine og værdifulde sager. De mange genstande i datidens grave illustrerer dels den begravedes sociale status, dels at man formodentlig gjorde sig forestillinger om et liv efterdøden.

Den originale ring er af guld, mens kopismykket er lavet i sølv. Det kan købes på Aalborg Historiske MuseumLindholm Høje Museet og Vikingecenter Fyrkat.

Pris: 525 kr.

Den originale ring er af guld, og den kan ses i udstillingen på Lindholm Høje Museet.  Foto: © Lars Horn / Baghuset. Dato: 05.12.18