Fine fund fra Vingårdsgade udstilles

Arkæologerne fra Nordjyllands Historiske Museum gør – med god hjælp fra en detektorbruger – i disse måneder mange spændende fund i forbindelse med Aalborg Kommunes gravearbejde ved Budolfi Plads.

I området lige inden for byens middelalderlige voldanlæg er der især fundet fine metalgenstande som spænder og pyntebeslag fra 13-1400-tallet.

Af særlig stor interesse er to meget sjældne og intakte pilgrimsmærker. Det ene forestiller Olav den Hellige og stammer fra Trondheim, det andet viser den Hellige Birgitta af Vadstena. Ud over de to intakte pilgrimsmærker, er der fundet fragmenter af fem andre. Pilgrimsmærker blev købt som souvenirs ved Europas mange valfartsmål i middelalderen. Mærkerne blev syet på tøjet, så andre kunne se, hvor man havde været.

Fra torsdag 16. februar 2017 kan man på Aalborg Historiske Museum se nogle af fundene udstillet og følge med i udgravningerne.

Skrevet 9. februar 2017