Introduktion
Arbejdet med det daglige brød var husmandsfamiliens vigtigste arbejdsopgave. Eleverne oplever den spændende historie gennem ord, museumsgenstande og praktisk arbejde i de autentiske rammer og prøver selv de forskellige processer, der har sikret familien brød på bordet.
Undervisning
Vi starter i den gamle skolestue med at kigge på nogle af de redskaber, der har været brugt til at så og høste kornet, samt hører nogle af de tilknyttede historier – det hårde fysiske arbejde, kornets vigtighed for
overlevelsen, arbejdsprocesser osv.
Efter en tur rundt på museet går vi i gang med arbejdet. Der bliver tærsket og renset korn og gruttet mel på skubbekværne. I august-september er høst en naturlig del af emnet.
Dagen afrundes med at kigge på nogle af de redskaber, der har været brugt til brødbagning, og klassen får også mel med hjem, som efterfølgende kan bruges til bagning.
Pauser puttes ind, hvor det passer i programmet. Emnet kan bl.a. bruges i historieundervisningen, som en del af klassens madkundskabsundervisning, eller i forskellige temaer: livsvilkår før og nu, fødevarer og klimabelastning.
Målgruppe
Grundskole 7.-9- kl.
Fag
Historie, biologi, madskundskab, samfundsfag
Kompetenceområder
Historie:
Efter 9. klassetrin:
1: Kronologi og sammenhæng. Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes
samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger:
- Eleven har viden om begivenheders forudsætninger, forløb og følger.
- Eleven har viden om historisk udvikling.
- Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt.
- Eleven har viden om kanonpunkter.
2: Historiebrug. Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
- Historiske scenarier. Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske
scenarier. - Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og
fremtidsforventninger. - Eleven kan diskutere egne og andres historiske bevidsthed.
Fakta om tilbuddet
Hvornår: Hele året; i august/september kan høst være en del af arbejdet.
Varighed: 4 – 6 timer; afhænger af mængden af aktiviteter Aftales i forbindelse med bestilling.
Pris: 900 kr. Skoler i Rebild – og Mariagerfjord kommune kan benytte tilbuddet gratis.
Max. 25-27 elever. Der kan aftales alternative programsammensætninger ved større grupper.
Emner: Dagligliv på landet anno 1900, arbejde med korn og brød, livsvilkår før og nu, fødevarer og klimabelastning.
Sted
Boldrup Museum
Ørnbjergvej 13
9610 Nørager
Faciliteter på stedet
Boldrup Museum er et lille husmandssted med stuehus, have, marker og dyrehold, som det har set ud omkring år 1900. Dyrene er altid en del af et besøg.
Museet ligger naturskønt på kanten af Simested ådal med en natursti langs åen, en magisk skov med snirklede stier og et stort udkigstårn med en fantastik udsigt. I skoven findes desuden heksens lille stråtækte hus. Det er muligt at spise medbragte madpakker både ude og inde alt efter vejrforhold.
I den moderne undervisningsbygning findes toiletter, handicaptoilet, køkken, køleskab, wifi, projektor.
Til museet hører en lejrplads med seks lukkede shelters, servicehus med toilet, bruser, lille køkken med køleskab, to kogeplader, kaffemaskine og stor bålplads med brænde.
Kontakt og bestilling
Boldrup Museum
Naturvejleder og museumsformidler Gert Rubæk
Tlf.: 31 99 41 79
Mail: [email protected]