Reception: Ny bog om gade- og vejnavne i Hadsund

Hvorfor hedder det Munchs Eng og L. B. Sørensensvej? Det undrede tidl. forstander Birte Overgaard, Hadsund, som derfor gik i gang med et større detektivarbejde. Det har nu resulteret i udgivelse af bogen ”Gade- og vejnavne i Hadsund”, der ikke bare omhandler de to føromtalte navne, men en. Bogen er blevet til med stor hjælp fra Hadsund Museumsforening og Hadsund Håndværker- og Borgerforening.

Bogen præsenteres for offentligheden ved en lille reception på Hadsund Egnsmuseum lørdag 11. juni kl. 9-12, hvor forfatter og forening byder på en lille forfriskning. Her vil Birte Overgaard fortælle lidt om sit store arbejde med udgivelsen.

Birte Overgaard skriver bl.a. i sit forord:

”Denne lille bog er skrevet, fordi jeg er nysgerrig – altså interesseret.

Jeg voksede op i Odense, og jeg nåede at blive ret godt kendt der, før jeg som 18-årig kom ud at tjene og kun var hjemme på besøg. Mange af Odenses gader, kirker, huse og områder har navn efter folk, der tidligere har levet der – Og det samme har Hadsund.

Hadsund er en gammel by, det har andre før mig fortalt om, men gennem de senere år har byen udviklet sig, nærmest i etaper – i bydele, og det er da også sådan, jeg har delt bogen op.

Stor tak til alle de, der har hjulpet mig med oplysninger og gode råd. Det har også været nødvendigt, for når jeg er kommet hertil som tilflytter så ved jeg jo ikke, hvad der er sket førhen. Især nedbrydningen af husene på Storegade for at skaffe vej fra broen og videre efter Aalborg til, har været svært at få helt styr på.

I 1957 kom jeg første gang med toget til Hadsund, og jeg mener, vi gik ad grus-og skovveje for at komme ud til Vive Hede, men hvordan, og hvor vi gik, har jeg meget sent fået lidt styr på. Først i 1990 købte vi et dejligt hus i Hadsund.”

Museumsforeningen og forfatteren håber, at rigtig mange kigger forbi receptionen på Hadsunds Egnssamling, hvor man også kan købe bogen. Den kan også bestilles gennem museumsforeningen på mailen [email protected].