Oprørsforedrag: Motorveje, muddermaskiner og mobiltelefoner

Ved Morten Pedersen, afdelingsleder, dr.phil., Nordjyllands Historiske Museum

Siden 1800-tallet har nordjyderne fået ry for at være sådan nogen, der meler deres egen kage. For nordjyderne selv har det nærmere handlet om, at der er behov for sammenhold, opposition og oprør, hvis ikke Nordjylland skal blive glemt og overset af omverdenen. Hør om, hvordan det er kommet til udtryk, når nogle af de mest betydningsfulde beslutninger for landsdelens udvikling har skullet tages og nordjyderne har været nødt til at kæmpe for ikke at blive hægtet af udviklingen.

Del af foredragsrække om det nordjyske oprør

Er nordjyder specielt oprørske? Er der et særligt sammenhold i det nordlige såkaldte Udkantsdanmark, som maner til kamp mod uretfærdigheder? Det undersøger Aalborg Historiske Museum i den aktuelle udstilling Oprør i Nordjylland, som tager publikum med på en rejse tilbage i tiden til en række nordjyske oprør.

I forbindelse med udstillingen er der også udgivet en bog med samme tema, og Folkeuniversitetet og Nordjyllands Historiske Museum har sammen tilrettelagt denne foredragsrække med en række af forfatterne:

17. september kl. 19 – bemærk ændret tidspunkt
Lavmælt og uden de store armbevægelser – når nordjyder gør oprør i dag
Ved Johannes Andersen, lektor em., ekstern lektor, Institut for Politik og Samfund, Aalborg Universitet

24. september kl. 17
Oprør fra udkanten
Ved Poul Duedahl, professor, ph.d., forfatter, Institut for Politik og Samfund, Aalborg Universitet

1. oktober kl. 17
Motorveje, muddermaskiner og mobiltelefoner
Ved Morten Pedersen, afdelingsleder, dr.phil., Nordjyllands Historiske Museum

8. oktober kl. 17
Grevens Fejde 1534 og de døde fra massegraven i Tiendeladen, Aalborg
Ved Stig Bergmann Møller, museumsinspektør, cand.mag., Nordjyllands Historiske Museum

Køb billet til alle fire foredrag for 445 kr.

Medbring din billet og køb bogen “Oprør i Nordjylland” til særpris 100 kr.