Metaldetektorafsøgning: På sporet af vikingerne

I efterårsferien kan du komme med på jagt efter vikingerne.

Ved den store gravplads på Lindholm Høje i Nørresundby er der fundet omkring 700 grave fra jernalder og vikingetid, men der har også boet mennesker tæt derved i samme periode, og der er fundet spor efter flere huse. Men kun få af disse er undersøgt arkæologisk, og i det hele taget ved vi ganske lidt derom.

I disse år laver Nordjyske Museer undersøgelser, der skal kaste noget lys over denne ”ukendte historie” fra Lindholm Høje. I foråret blev det lavet særlige magnetometer-undersøgelser, og de afslørede omfattende spor efter vikingetidsbebyggelser under mulden på markerne lige vest for museumsbygningen.

I efterårsferien har museet derfor alliereret sig med medlemmer fra Nordjysk Detektorforening, og mandag og tirsdag i uge 42 foretages der derfor en omfattende afsøgning med metaldetektor af de førnævnte marker.

Museumsgæster inviteres forbi for at se de fund, der forhåbentlig dukker op fra mulden. Du kan også få en snak med en af museets arkæologer og foreningens ihærdige detektorførere, og høre lidt om hvad fundene fortæller os.

Der er desuden aktiviteter for børn, som på et særligt område kan finde lidt mere moderne vikingesmykker og mønter, som de får med hjem.