Krigerskole – lær at slås som en viking

Som besøgende på Lindholm Høje kan du torsdag 24. eller fredag 25. februar opleve vikingetidens våben på nærmeste hold og se, hvordan de blev brugt, når vikingerne var i kamp eller på togt langt hjemmefra. Der vises rekonstruktioner af originale vikingevåben, og i krigerskolen kan børn og andre under sikre forhold prøve at kæmpe som en ægte viking med sværd, økse, skjold og spyd.

Du kan også lære, hvordan man slår ild på ægte vikingemanér, så du altid kan tænde et bål, selvom du ikke lige har moderne tændstikker ved hånden. Vi forkuller hør og koger fyrsvamp og gør det klar til at fange gnisterne, som er grundlaget for at kunne slå ild med flint og ildstål.

Endelig kan du i læderværkstedet lave runer på læderbrikker.

Aktiviteterne foregår udendørs, så museet anbefaler varmt tøj og fornuftigt fodtøj.

Program

Kl. 11-12: Krigerskole. Deltagerne trænes i sikker våbenkamp med sværd, økse, skjold og spyd
Kl. 12.30-13.30: Læderværksted og ildslåning. Her kan du slå ild på vikingemanér eller skrive din egen rune på en læderbrik
Kl. 14-15: Krigerskole. Deltagerne trænes i sikker våbenkamp med sværd, økse, skjold og spyd

Museet er åbent 10-16

Med forbehold for ændringer.

Det er ikke nødvendigt at booke billet på forhånd.