Fortidsmindedag 2024: Jættestuerne i Snæbum

I området vest for Hobro ligger en del gravhøje fra oldtiden. Mange af højene gemmer stadig på deres hemmeligheder, men ved Snæbum ligger tre gravhøje, der fortæller om, hvad der kan gemme sig i nogle af de mange gravhøje. De tre høje er unikke for det nordjyske område, da de alle gemmer på ikke blot en, men to jættestuer hver især.

På årets fortidsmindedag kan besøgende komme og høre om bondestenalderens gravmonumenter og -ritualer ved gravhøjene i Snæbum. Turen går forbi og ind i gravhøjene, hvor der bl.a. bliver fortalt om gravhøjenes imponerende byggeskik og de mennesker, som byggede og blev begravet i jættestuerne.

Arrangementet varer ca. en time, og det er gratis at deltage. Fornuftigt fodtøj anbefales.

Fortidsmindedagen er en landsdækkende begivenhed, som arrangeres af danske museer i samarbejde med Slots- og Kulturstyrelsen.