Foredrag: Skålspænder og tekstiler fra vikingegrave ved Mariager

I 2015 blev der indleveret et sæt såkaldte skålspænder fra vikingetiden til museets arkæologer. På en mark ved Fjelsted syd for Mariager havde Rasmus Gregersen gået med metaldetektor på sin fars marker og fundet de to skålspænder samt et ligearmet spænde indenfor et område på 10×10 meter.

Museets arkæologer rykkede ud og undersøgte området nærmere og har siden da udgravet på området tre gange. Det viste sig nemlig at der her lå en gravplads med 19 grave fra 900-tallet, dvs. sidste del af vikingetiden. Flere af gravene var rigt udstyret med skålspænder, skrin og perler. Bevaringsforholdene i jorden omkring bronzeskålspænderne var gode og helt optimale for bevaringen af træ og tekstil. Fundene gav dermed også et lille indblik i dragtmoden og tekstilproduktionen på den tid.

Bemærk, at for at overvære foredraget, skal du kunne fremvise et gyldigt coronapas i form af enten en negativ COVID-19 test, der er max 72 timer gammel, et gennemført COVID-19 vaccineforløb, eller et overstået COVID-19 sygdomsforløb (for min. 14 dage og max 180 dage siden). Børn under 15 år fritaget for COVID-19 test.

Du skal ligeledes bære mundbind/visir, når du bevæger dig rundt på museet. Børn under 12 år fritaget for mundbind/visir.

Bemærk, at der kun kan bookes to gratis billetter pr. transaktion.