Foredrag: Kimbrere og katte – udgravningen ved det nye universitetshospital

I forbindelse med byggeriet af det nye universitetshospital ved Aalborg har arkæologer fra Nordjyske Museer undersøgt en hidtil ukendt jernalderlandsby. Den er samtidig med Kimbrernes togter i Norditalien, og udgravningens resultater vidner dels om fjerne kontakter, og dels om en stærk lokal forankring. Et stort og righoldigt knoglemateriale blev hjemtaget og analyseret, og materialet giver et enestående indblik i sammensætningen af jernalderbøndernes dyrehold. Blandt de mange knogler var enkelte knogler fra dyr, som i dag er velkendte under vores himmelstrøg, men som i jernalderen må betegnes som yderst eksotiske, nemlig høns og katte.

Bemærk, at for at overvære foredraget, skal du kunne fremvise et gyldigt coronapas i form af enten en negativ COVID-19 test, der er max 72 timer gammel, et gennemført COVID-19 vaccineforløb, eller et overstået COVID-19 sygdomsforløb (for min. 14 dage og max 180 dage siden). Børn under 15 år fritaget for COVID-19 test.

Du skal ligeledes bære mundbind/visir, når du bevæger dig rundt på museet. Børn under 12 år fritaget for mundbind/visir.

Bemærk, at der kun kan bookes to gratis billetter pr. transaktion.