Foredrag: Bernhard Sindbjerg – Kinesernes danske helt

Ved Peter Harmsen, cand.mag., ph.d., journalist, Københavns Universitet

Da japanske soldater i 1930’erne hærgede og myrdede sig gennem den kinesiske by, Nanjing, stod en 26-årige dansker midt i rædslerne, der er blevet kaldt “verdens glemte Holocaust”.

Som stædig og modig vagtmand på F.L. Schmidts cementfabrik reddede Bernhard Sindberg fra Århus mindst 6.000 mennesker fra døden.

Herhjemme er historien stort set ukendt, men 70 år efter massakren har Sindbergs familie stykket den utrolige historie sammen om danskeren, som i Kina kaldes “folkets frelser”.

En del af foredragsrækken “Nyt fra historien”

På universiteter, arkiver, museer og i mange andre sammenhænge forskes der i historien som aldrig før. I Aalborg har det siden 1960’erne været fast tradition, at historieforskningens resultater præsenteres ved forskellige foredrag.

Målsætningen er at præsentere et bredt udvalg af den nyeste viden, der bidrager til aktuelle historierelaterede temaer og debatter lokalt, regionalt og nationalt. En lang række af landets toneangivende kulturhistorikere har derfor gennem årene gæstet Aalborg.

2020 er ikke nogen undtagelse. Foredragene om de historiske emner afholdes i samarbejde mellem De Samarbejdende Kulturelle Foreninger i Aalborg og Folkeuniversitetet. Programmet tilrettelægges af repræsentanter fra foreningerne og koordineres af museumsinspektør, ph.d. og dr.phil., Morten Pedersen, Nordjyllands Historiske Museum.

Samlet program for Nyt fra historien, efteråret 2020:

Torsdag 22. oktober kl. 19
Bernhard Sindbjerg: Kinesernes danske helt
Peter Harmsen, cand.mag., ph.d., journalist, Københavns Universitet

Torsdag 29. oktober kl. 19
Radioaktiv kaffe
Marianne Rostgaard, lektor, ph.d., Aalborg Universitet

Torsdag 5. november kl. 19
Oliekrise og hverdagsliv
Mogens Rüdiger, lektor, dr.phil., Aalborg Universitet

Torsdag 12. november kl. 19
Fra arkivets og museets slagsmark