Byvandring i Nørresundby: Solsidens seværdigheder

Kender du Nørresundby? Selvom byen ligger ved Aalborg lige på den anden side af Limfjorden, så er Nørresundby ikke bare ”Aalborg Nord”. Byen er tidligere købstad med sin helt egen selvfølelse, identitet og historie. Indtil Kommunesammenlægningen i 1970, hvor Nørresundby blev lagt ind under Aalborg Kommune, havde byen sin egen borgmester, byråd, politistation og så videre.

Nordjyllands Historiske Museum har i flere år haft stor succes med byvandringer i Aalborg, men Nørresundby rummer også mange spændende historier. Derfor lancerer museet som noget helt nyt byvandringer i Nørresundby denne sommer.

Du kan derfor gå med på en hyggelig aftenbyvandring, hvor museets guide fortæller om en række af de mere eller mindre kendte seværdigheder på solsiden.

I Skanseparken kan publikum blandt andet nyde den smukke udsigt, mens museumsguiden fortæller om Skansens historie i krig og fred. Ved Skanseparken ligger også villa Skansen, hvor Nørresundbys første wc med træk og slip vakte stor opsigt i 1930’erne.

Villa Skansen er blot en af flere arkitektoniske i seværdigheder i Nørresundby, der får et ord med på vejen. Der gøres også holdt ved Hotel Royal – det flotte hvide palæ ved den nuværende Limfjordsbro. Under 1. verdenskrig var stedet kendt for fest og farverige revyer. Hotel Royal var også stedet, hvor en gruppe hestehandlere satte ild til cirkusdirektør Bech-Olsens høje hat. Den og mange andre historier kan publikum høre på denne byvandring.

Forbindelsen over fjorden er et kapitel for sig selv. Indtil 1865, hvor den første bro over Limfjorden, den såkaldte pontonbro, blev indviet, foregik al overfart med rofærger. Det var sundbynitterne, der havde eneret på færgefarten – derfor er der også en færge i Nørresundbys byvåben. Pontonbroen blev først i 1933 afløst af den nuværende Limfjordbro.

Endelig får publikum også den tragiske historie om storbranden i 1865, der lagde hele midtbyen øde og gjorde 108 familier hjemløse.

Men der er mange flere gode historier fra Nørresundby, og mange af disse fortælles, når museets guide viser rundt.

Bemærk venligst: Købte billetter refunderes ikke.