Bag kulisserne på museets magasin

Når man besøger et museum, er der masser af spændende genstande i montrer, men faktisk er det kun omkring ti procent af alle de genstande, som er i museets samling, som er udstillet. Resten opbevares på magasin, så det fx kan findes frem til kommende udstillinger eller bruges i forskningsøjemed.

Nordjyske Museers samlingshus i Vestbjerg rummer mere end 200.000 genstande, som altså ikke normalt kan ses, men 3. juni kan du alligevel få et glimt af de mange genstande. Vi inviterer nemlig til et kig bag kulisserne, hvor det bliver muligt at se nogle af de mange genstande, som normalt gemmer sig på magasinets hylder. Du får således mulighed for at opleve historiens vingesus, når museets samlingsinspektør og konservator viser nogle af samlingens mest spektakulære kuriositeter frem og fortæller historien bag. Du får også et indblik i, hvorfor Nordjyske Museer passer på vores fælles kulturarv, og hvad den kan bruges til. Du kan også høre om, hvorfor magasinet er indrettet, som det er, om skadedyret skægget sølvkræ og meget andet.

Bemærk, at arrangement ikke foregår inde i magasinet, men udenfor og i museets værksteder.

Bemærk, at for at deltage i arrangementet, skal du kunne fremvise et gyldigt coronapas i form af enten en negativ COVID-19 test, der er max 72 timer gammel, et gennemført COVID-19 vaccineforløb, eller et overstået COVID-19 sygdomsforløb (for min. 14 dage og max 180 dage siden). Børn under 15 år fritaget for COVID-19 test.

Du skal ligeledes bære mundbind/visir, når du bevæger dig rundt indenfor i museets værksteder. Børn under 12 år fritaget for mundbind/visir.

Bemærk, at der kun kan bookes to gratis billetter pr. transaktion.